פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:70

תכנית אחרת המיושמת בארץ היא התכנית לקידום הלמידה הרגשית חברתית . המטרות המרכזיות של תכנית זו הן טיפוח התפתחות בחמישה תחומים הקשורים ליכולות קוגניטיביות , רגשיות והתנהגותיות : מודעות עצמית , ניהול עצמי , מודעות חברתית , כישורים חברתיים וקבלת החלטות Collaborative for Academic , Social , and Emotional Learning , 2005 ;) . ( Elias et al ., 1997 ; Zins & Elias , 2006 התכנית מורכבת מקידום מרכיבים שונים שמטרתם להפוך את בית הספר למקום מקדם צמיחה , המספק תמיכה משמעותית לצרכים הנפשיים הבסיסיים של תלמידים ומורים ( עשור , . ( 2003 בין מרכיבי התכנית ניתן למנות תפישה של תפקיד המורה כ״בעל ברית״ המקדם צמיחת תלמידים ומסייע להם בבחירת מטרות ומימושן , בפיתוח תחומי עניין עבור כל תלמיד , בטיפוח תחושת מסוגלות גבוהה של כלל התלמידים במיומנויות ובמושגי יסוד , בחיזוק מיומנויות קשב פנימי ובוויסות רגשות . תכנית חדשה שפועלת בבתי ספר יסודיים ובבתי ספר על יסודיים בארץ היא תכנית התערבות בפסיכולוגיה חיובית המופעלת על ידי מרכז שמיטיבש לחקר הפסיכולוגיה החיובית ויישומה . תכנית ההתערבות מתבססת על שלושה מרכיבי יסוד לרווחה נפשית : אושר , מוסריות והצלחה . האושר נאמד בתכנית באמצעות משמעות והנאה : אדם חווה תכלית בחייו ונהנה מרגשות חיוביים . המוסריות כוללת בתוכה הגינות וחמלה : אדם נאמן לעקרונות מוסריים ומתנהג בטוב לב ונדיבות כלפי הזולת ועצמו . הצלחה טומנת בחובה את היכולת להציב מטרות ולהגשימן , להפוך חלומות למציאות ולמצות את הפוטנציאל האישי ברמה המקצועית , הלימודית והאישית . על מנת ליישם רעיונות תאורטיים אלו גובשו שמונה מחוללי שינוי , המהווים עקרונות ומרכיבים יישומיים שמגבירים שמחה , מחזקים התנהגות מוסרית ומקדמים הצלחה : ( 1 זיהוי והצבה של מטרות המותאמות לאדם ויש בהן משמעות אישית ( 2 טיפוח רגשות חיוביים של שמחה , הכרת תודה והתלהבות ( 3 זיהוי וטיפוח נקודות חוזק אישיות והרחבת ההתנהגויות המבוססות על יכולות , כישרונות והנאה ( 4 טיפוח עמידות לצורך התמודדות עם כישלונות ואכזבות , חוויות כואבות ומשברים ( 5 שמירה על בריאות פיזית , הכוללת מנוחה מספקת והתאוששות , תזונה בריאה ואימון גופני ( 6 חיזוק מערכות יחסים חיוביות עם חברים , בני משפחה והקהילה ( 7 ביצוע מעשים של נתינה , תרומה , דאגה וחמלה כלפי העצמי והזולת ( 8 התנהגות מוסרית נאמנה לעקרונות אישיים . התכנית מועברת ראשית למחנכי הכיתות , המשתתפים בתהליך הכשרה בן 30 שעות אקדמיות 15 ) מפגשים לאורך השנה . ( כך מכשירים את מחנכי הכיתות להעביר תכנית התערבות שנתית בתחום הפסיכולוגיה החיובית בכיתותיהם . תכנית ההתערבות לתלמידים כוללת 15 מפגשים דו שבועיים , בני שעתיים אקדמיות , בבתי הספר העל יסודיים ושעה אקדמית אחת בבתי הספר היסודיים . צוותי החינוך מצוידים במערכי שיעור מפורטים ובערכת מולטימדיה המלווה את השיעורים בכיתות . השנה השנייה של התכנית מתמקדת בעבודה מבוססת פרויקטים של צוותי חינוך ותלמידים , לצורך הטמעת תוכני ההתערבות באורחות החיים של בית הספר לטווח הארוך , לצד העמקה בתוכני הפסיכולוגיה החיובית במסגרת המפגשים הקבוצתיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר