פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:69

היכולות שלהם תוך העצמה אישית , שרטוט תמונת עתיד רחבה , בניית חלום אישי ואיתור כלים למימושו . תכניות המיועדות לשיפור התפקוד הרגשי חברתי והשלכותיהן על ההישגים הלימודיים יש עדויות רבות בעולם לכך שתכניות שפותחו לשיפור המצב הרגשי חברתי של תלמידים בבית הספר מביאות לשיפור לא רק בהיבטים אלו אלא גם בהישגים הלימודיים . נמצא למשל שהתערבויות רגשיות עשויות להביא לשיפור בקשרים בין התלמידים ובהישגיהם הלימודיים . ( Yeager & Walton , 2011 ) עוד נמצא כי תכניות התערבות ששיפרו את הרווחה הנפשית של התלמידים היו קשורות בשיפור באקלים הכיתה , ירידה במספר בעיות ההתנהגות ועלייה בהישגים הלימודיים Cook et al ., 1994 ; Domitrovich et al ., 2007 ; Kusche & Greenberg , 1998 ;) . ( Linares et al ., 2005 לפי רוב החוקרים , השיפור בהישגי התלמידים נוצר על ידי שינוי החוויה הסובייקטיבית של התלמידים בבית הספר – האופן שבו הם חושבים ומרגישים בבית הספר והאופן שבו הם תופשים את בית הספר , את הכיתה ואת עצמם . לפיכך , תכניות התערבות שונות מציעות דרכים לקדם את ההתפתחות הרגשית , החברתית והאקדמית באמצעות ביסוס של תחושת הערך העצמי , פיתוח יחסים תומכים ויצירת מקום בטוח בקבוצה Dryfoos , 1990 ;) . ( Martin , 2008 ; Martin & Dowson , 2009 להלן נציג מספר תכניות שמדגישות פיתוח היבטים רגשיים , מיושמות בארץ וזכו לתמיכה אמפירית . מבין התכניות האלה נזכיר את שתקווה ומוטיבציהש ( זיו , ; 2009 מרגלית וחובש , . ( 2006 תכנית זו מייצגת את התפישה של הפסיכולוגיה המיטבית , שבנוסף להקניית ידע ומיומנויות דיסציפלינריות , מייחסת חשיבות מרובה ליצירת סביבת לימודים מקדמת תקווה ומוטיבציה עבור מורים ותלמידים ( זיו , . ( 2009 התכנית מתמקדת בהעצמת המשאבים הפנימיים הנחוצים להצלחה בלימודים וכן בהקניית כישורים רגשיים והתנהגותיים להתמודדות אפקטיבית עם תהליך הלמידה וההתפתחות . במחקר חלוץ שבחן את השפעות התכנית באמצעות ריאיונות ושאלונים שהועברו בקרב 11 מורים ו 47 תלמידים בכיתות טש עד י״ב , נמצא כי לאחר הפעלת התכנית , שביעות הרצון של התלמידים מההשתתפות בה הייתה גבוהה מאוד . התכנית זימנה לתלמידים חוויה חדשה של הצלחה שצמחה מתוך השתתפות פעילה , קבלת אחריות , הבנה של תהליכים פנימיים , הצבת מטרות ויישום אסטרטגיות התמודדות עם לימוד של חומרים מורכבים . התלמידים ציינו גם שהתכנית תרמה רבות לקשר בינם לבין תלמידים אחרים וכן בינם לבין המורים ותרמה גם לעלייה משמעותית ברווחתם הנפשית ובשיפור מיומנויות הלמידה שלהם . בנוסף לכך , התלמידים ציינו שהתכנית חיזקה אותם בהתמודדות עם הדרישות העומדות בפניהם מחוץ לבית הספר – התמודדות עם דרישות ההורים ובעיות אחרות במשפחה ( זיו , . ( 2009 מחקר המשך מתוכנן לבדוק השפעות ארוכות טווח של התהליך על היבטים רגשיים ולימודיים בתפקוד המשתתפים . 11 פרטים נוספים על התכנית אפשר לקרוא באתר התכנית שהזנק לעתידש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר