פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:68

שלהם , במיקוד השליטה הפנימית שלהם , בשאיפותיהם להשכלה אקדמית ובתחושת השייכות שלהם . כן פחתו בעיות ההתנהגות שלהם ( תכנית תפנית לבגרות , דוח ביניים , מאי . ( 2013 תכנית אחרת שמופעלת בארץ היא שרווחת הפרטש ( כהן נבות ועואדיה , ( 2012 שמטרתה לקדם תלמידים מתקשים ותלמידים הנמצאים בסיכון לכישלון בלימודים או לנשירה סמויה , באמצעות שינוי בדרך ההתמודדות של בית הספר היסודי או חטיבת הביניים עם צורכיהם . ההתערבות מתבססת על הכשרה מתמשכת של אנשי הצוות בבית הספר , הכשרה שמטרתה ציודם בכלים פסיכו חינוכיים ודידקטיים לעבודה עם ילדים בסיכון . בנוסף לכך מתקיימות פגישות ישירות עם התלמידים והוריהם . כדי להעריך את יעילות התכנית נערך במשך ארבע שנים מחקר מלווה בקרב 3 , 680 תלמידים מארבעה בתי ספר יסודיים . בהשוואת התפקוד הלימודי והרגשי חברתי של התלמידים מתחילת השנה ועד סופה נמצא שיפור בתפקוד בכל אחד מהתחומים הבאים : נוכחות , בעיות התנהגות , קבלת סמכות המורים , הסתגלות רגשית והשתלבות חברתית . תכנית שלישית שמופעלת בארץ היא אומ״ץ ( ראשי תיבות של אמונה בעצמי , מוכן למאמץ , צופה להישגים . ( תכנית זו מכוונת להתמודד עם תלמידים בעלי קשיים על רקע לימודי ובסיכון נשירה ממערכת החינוך , בעיקר במעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה ( טטר , . ( 2002 לפי רציונל התכנית , תלמידים אלו חוו במהלך כל שנותיהם בבית הספר תחושה רצופה של כישלון והם אינם מסוגלים להוציא את עצמם ממעגל הקסמים המוביל לנשירה . ציפיותיהם מעצמם וציפיות הגורמים הסובבים אותם נמוכות בכל הקשור להישגיהם הלימודיים , והדבר משפיע ישירות על הדימוי העצמי שלהם ועל תחושת המסוגלות שלהם להשתלבות חברתית בעתיד . מטרתה העיקרית של תכנית אומ״ץ היא מניעה של נשירת תלמידים על ידי יצירת הצלחה משמעותית בלימודים באמצעות הצבת יעד מוגדר ומאתגר : השגת תעודת בגרות . התכנית כוללת מרכיב חברתי שמיועד להגביר את המחויבות להשכלה ולחברה אצל התלמידים המשתתפים . מרכיב מרכזי בתכנית הוא יצירת מטלות לימודיות רצופות וממוקדות שבהן התלמיד חווה הצלחה וכתוצאה מכך מתחיל להאמין ביכולתו להגיע להישגים . אמנם נקודת המוצא היא ההיבט הלימודי , אך ההנחה היא כי הוא יהפוך להיות גורם מחולל ומשפיע גם על התחומים הרגשיים והחברתיים . מחקר ההערכה ( טטר , ( 2002 על תכנית אומ״ץ התקיים בשישה בתי ספר , בקרב 272 תלמידים . נמצא כי התלמידים מדווחים על השפעותיה החיוביות המשמעותיות של התכנית בתחום הרגשי , הקוגניטיבי וההתנהגותי . השפעות אלו באות לידי ביטוי בהגדלת סיכוייהם של התלמידים לקבל תעודת בגרות , הפחתת הסיכון לנשירה , הגברת המוטיבציה הלימודית שלהם , שיפור בדימוי העצמי והלימודי שלהם ושינוי בתכניותיהם העתידיות . תכנית רביעית הפועלת בארץ היא תכנית שהזנקש , המתמקדת בחיזוק תלמידים מתקשים בלימודים , כדי להבטיח שיסיימו את לימודי התיכון כשברשותם תעודת בגרות מלאה . התכנית כוללת שלושה מרכיבים עיקריים : תגבור לימודים לקראת בחינות הבגרות , העצמה אישית וחשיפה לעולם התעסוקה וההשכלה הגבוהה . תכנית זו מבקשת לעזור לתלמידים להגיע למיצוי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר