פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:65

וחובש בסינגפור . ( Liu , Wang & Parkins , 2005 ) במחקר זה השתתפו 576 תלמידים מחטיבות ביניים 242 ) בהקבצה נמוכה ו 334 תלמידים בהקבצה גבוהה . ( ממצאי מחקר זה מצביעים על כך שבתקופה הסמוכה ללימודים בהקבצה , הערכתם העצמית האקדמית של התלמידים בהקבצה הנמוכה הייתה נמוכה יותר מזו של תלמידי ההקבצה הגבוהה . כעבור שלוש שנים נמצא שההערכה העצמית האקדמית של התלמידים בשתי הקבוצות ירדה ( כיתות זש–טש , ( וכי הירידה הייתה משמעותית יותר בקרב התלמידים שהיו בהקבצה הגבוהה . ממחקר זה עלה אם כן שכעבור שלוש שנים , הערכתם העצמית האקדמית של התלמידים בהקבצה הנמוכה הייתה גבוהה יותר מזו של התלמידים בהקבצה הגבוהה . הסיבה לכך יכולה להיות העובדה שהתלמידים הפסיקו להשוות את עצמם לתלמידים בהקבצות הגבוהות והשוו את עצמם לתלמידים הלומדים איתם באותה הקבצה . ( Liu , Wang & Parkins , 2005 ) ממצא מעניין נוסף שעלה ממחקר זה הוא הקשר בין ההקבצה לבין מגדר . להשתייכות להקבצה נמוכה הייתה השפעה שלילית על בנות יותר מאשר על בנים . החוקרים משערים שבנות רגישות יותר מבנים להשוואה חברתית ולכן ייתכן שהן מושפעות יותר מהשתייכותן להקבצה הנמוכה . ( Liu , Wang & Parkins , 2005 ) חשוב לסייג ולומר שהמגמה העולה ממחקרים רבים אינה תומכת בממצאיהם של ליו וחובש , כי רוב המחקרים מדגישים את ההשפעות השליליות שיש לשיטת ההקבצות על התפקוד הרגשי חברתי של התלמידים בהקבצות נמוכות . ( Belfi Goos , De Fraine & Van Damme , 2012 ) ייתכן שההבדלים בין ממצאי מחקרים אלו נובעים גם ממדיניות חינוך שונה במדינות שנחקרו ( למשל , סינגפור לעומת ארצות הברית ואירופה . ( בלפי וחובש ( Belfi et al ., 2012 ) מסבירים גם כי בהשפעת ההקבצות על ההערכה העצמית של תלמידים מעורבים שני תהליכים פסיכולוגיים מנוגדים : השוואה בין קבוצות והשוואה בתוך קבוצות . שני התהליכים עשויים להעלות רגשות מנוגדים אצל תלמיד כלפי הישגיו בלימודים . תלמידים בהקבצה גבוהה עשויים להשוות את ההישגים והיכולות שלהם לאלה של תלמידים בהקבצות נמוכות יותר וכתוצאה מכך לחוש בטוחים יותר בהישגיהם וביכולותיהם האקדמיות , אך כשהם משווים עצמם לעמיתיהם השווים להם ביכולת או אף חזקים מהם , הם עלולים לחוות חוסר ביטחון בהישגיהם Belfi et al ., ) . ( 2012 תהליך דומה אך הפוך בכיוונו עשוי להתרחש בקרב תלמידים מהקבצה נמוכה . במילים אחרות , לקבוצת ההתייחסות של התלמידים יש באופן טבעי השפעה רבה על התפישה העצמית שלהם , אך מנגנון זה הוא מורכב מאחר שקיימות אפשרויות שונות למסגרות ההתייחסות שבהן עורכים התלמידים את ההשוואה החברתית : התלמידים בבית הספר או התלמידים בהקבצה . יש עדויות מחקריות לכך שקיימות דרכים יעילות להתמודד עם ההשלכות השליליות של החלוקה להקבצות על תפקודם הרגשי חברתי של ילדים בהקבצות הנמוכות ( וידיסלבסקי , . ( 2009 כך למשל נמצא שלשיטת ״ההקבצות הגמישות״ – לפיה תלמידים מכיתה אחת או מכמה כיתות משויכים לקבוצה לפי רמת היכולת שלהם בתחום ספציפי , לתקופות לימוד קצרות ומשתנות – אין השלכות שליליות על התפקוד הרגשי חברתי של תלמידים בעלי יכולת לימודית נמוכה . ( Dub › , Dorval & Bessett , 2012 ) זאת ועוד , המחקרים מלמדים שההשלכות השליליות של שימוש בשיטת ההקבצות על התפקוד הרגשי חברתי של הילדים מוחלשות כאשר השיטה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר