פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:62

לחומר הנלמד , ( ואילו ילדים שחווים רגשות שליליים באופן תדיר יותר נטו להשקיע פחות מאמץ בלמידה של חומר חדש ולהיות פחות סקרניים ופחות פעילים בכיתה Reschly , Huebner , ) . ( Appleton & Antaramian , 2008 תלמידים שניכרת אצלם הסתגלות פסיכולוגית ירודה ( ילדים הסובלים מרמת דיכאון גבוהה , מבעיות חברתיות , רגשיות ועוד ) מתאפיינים לעתים קרובות בתפקוד אקדמי נמוך , מוטיבציה נמוכה והישגים נמוכים Jin et al ., 2008 ; Johnson , ) . ( McGue & Iacono , 2006 ; Sznitman et al ., 2011 במחקר בינלאומי שנערך בבני נוער ב 23 מדינות מערביות נמצא כי בכל המדינות שנבדקו , בעיות ברווחה הנפשית של הילד ( כגון סימפטומים של דיכאון ) היו קשורות ברמות נמוכות של הישגים . ( Sznitman et al ., 2011 ) בנוסף עלה ממחקר זה קשר משמעותי בין הישגי התלמידים לבין עוני , אך קשר זה היה עקיף ותווך על ידי רווחתו הנפשית של הילד . כלומר , לילדים עניים יותר היו בעיות רבות בתחום הרווחה הנפשית , ואלה התבטאו גם בהישגים נמוכים יותר . ( Sznitman et al ., 2011 ) בנוסף להתמקדות בהשפעה של רגשות ספציפיים , חיוביים ושליליים , על תוצאות חינוכיות שונות ( הישגים , תהליכי חשיבה ומוטיבציה ) גם לאינטליגנציה רגשית יש השפעה על הישגים בלימודים . אינטליגנציה רגשית מוגדרת כמערך של כישורים קוגניטיביים הקשורים בעיבוד מידע רגשי , בהם היכולת לזהות רגשות בעצמי ובאחרים , היכולת להבין סיבות להתעוררות של רגשות שונים , ביטויים והתוצאות הקוגניטיביות וההתנהגותיות שלהם , היכולת להשתמש ברגשות לקידום מטרות והיכולת לווסתם ( למשל להחליש את העוצמה של פחד או כעס ) לשם קידום הסתגלות ושמירה על הרווחה הנפשית . ( Mayer & Salovey , 1990 ; 1997 ) מחקרים הראו שאינטליגנציה רגשית קשורה הן ברווחה הנפשית של הילד והן בהישגיו בלימודים . כך למשל נמצא קשר בין יכולתו של הילד לבטא רגש , להבין רגשות ולווסת רגשות לבין מצב נפשי ורגשי חיובי יותר ( Fine , Izard , Mostow , Trentacosta & Ackerman , 2003 ) והישגים טובים יותר בבית הספר . ( Collins & Nowicki , 2001 ) כמו כן , במחקר שנערך בקרב 383 תלמידי כיתה חש במספר מדינות בארצות הברית נמצא שככל שרמת האינטליגנציה הרגשית של התלמידים הייתה גבוהה יותר , כך הישגיהם בלימודים היו טובים יותר MacCann , Fogarty , ) . ( Zeidner , Roberts , 2011 מחקרים הראו גם שבקשר שבין אינטליגנציה רגשית להישגים לימודיים בבית הספר מתווכים גורמים שונים כגון הרווחה הנפשית של הילד , איכות היחסים החברתיים שלו והמידה שבה הוריו מהווים מקור לתמיכה רגשית בעת הצורך Linnenbrink- ) Garcia , Rogat & Koskey , 2011 ; Parker , Summerfeldt , Hogan & Majeski , 2004 ; . ( Wang , MacCann , Zhuang , Liu & Roberts , 2009 גם רווחה חברתית משמעותית להישגיו של התלמיד . מחקרים הראו שתחושת שייכות חזקה יותר לבית הספר , המתבטאת בתחושה של התלמיד שהמורים מפגינים כלפיו חום ואכפתיות , וכן תחושת שייכות לקבוצת השווים קשורות באופן חיובי ברמת ההישגים הלימודיים בבית הספר . ( Baker et al ., 1998 ; Samdal & Wolf , 1998 ) תחושה זו קשורה באופן חיובי גם בציפיות התלמידים להצליח ( Goodenow , 1993 ; Skinner & Belmont , 1993 ) וכן בעמדות חיוביות כלפי בית הספר , מעורבות , השתתפות בפעילויות למידה והשקעה בלמידה Osterman , )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר