פרק 4: שונויות רגשיות־חברתיות, השלכותיהן וזיקתן להישגים בלימודים

עמוד:60

בנוסף להשפעה של מבנה האישיות והמשפחה על התנהגותו של הילד , נמצא שגם לבית הספר יש השפעה לא מבוטלת על הרווחה הנפשית . מאפיינים כגון מערך היחסים הבינאישיים של הילד עם קבוצת השווים ועם צוות בית הספר , האקלים הבית ספרי ומטלות הלימודים משליכים על מצבו הרגשי , ההתנהגותי והקוגניטיבי של הילד Eder , 1995 ; Hofman , Hofman &) . ( Guldemond , 1999 ; Samdal , Wold & Bronis , 1999 לאור האמור , ברור כי ילדים מגיעים למסגרות החינוך עם מטען רגשי חברתי ייחודי , וברור גם שמטען זה ממשיך להתעצב ולהשתנות בבית הספר . חוויית לימוד חיובית עשויה לקדם את רווחתו הנפשית של הילד , ותפקודו הרגשי חברתי בבית הספר יכול להשליך על הישגיו הלימודיים ועל תפישתו את חוויית הלימוד . נדון להלן בהיבטים שונים המגדירים את הזיקות ההדדיות בין מצב רגשי חברתי לבין הישגים בלימודים . היבטים של רווחה נפשית בבית הספר רווחה נפשית בבית הספר מוגדרת על בסיס פרמטרים שונים : עד כמה התלמיד מרגיש טוב בבית הספר , אוהב את בית הספר , שבע רצון מהיבטים שונים בו ( מורים , קבוצת השווים , אקלים , ( חש ביטחון והגנה , היעדר פחד ואין לו בעיות פסיכולוגיות הקשורות בבית הספר Belfi et al ., ) . ( 2012 ; Eder , 1995 ; Hofman et al ., 1999 ; Samdal , Wold & Bronis , 1999 התנהגויות מורה התומכות באוטונומיה , בתחושת מסוגלות ובצורך בקשר מקדמות מוטיבציה פנימית ללמידה , רגשות חיוביים , הישגים והשקעה בלימודים ( זיידנר , ; 2010 קפלן ועשור , . ( 2004 באופן כללי , רווחה נפשית רגשית היא בעלת השפעה על הישגים חינוכיים ( Sznitman et al ., 2011 ) ונמצא כי היא קשורה להיבטים חיוביים של מוטיבציה אקדמית . ( Wentzel , 1997 ) עוד נמצא כי ההשפעה המשמעותית ביותר על הישגים בלימודים קשורה דווקא למוטיבציה של התלמיד . ( Wang , Haertel & Walberg , 1993 ) מוטיבציה זו מוגדרת כמערך של אמונות ( כגון ציפיות למסוגלות עצמית , ביטחון ביכולת לקדם מטרות או ספקות לגבי יכולת עצמית , ייחוס כישלונות לחוסר יכולת ) ורגשות ( כגון תחושת מסוגלות , שמחה בתהליך הלימוד או שעמום , פחד מכישלון ותחושת חוסר אונים ) – המשפיעים על ההתנהגות ומכוונים אותה Wentzel , ) . ( 1999 ; Green , Martin & Marsh , 2007 ; Martin , 2008 מודלים מוטיבציוניים שונים מדגישים אמונות ורגשות ספציפיים שנמצא כי הם מקדמים או מעכבים הישגים . עם אלה נמנים אמונה במסוגלות עצמית , ייחוסים פנימיים להצלחה , מוטיבציה פנימית הנתמכת על ידי שמחה בתהליך הלמידה , הזדהות עם החומר הנלמד וקביעת מטרות לקידום הישגים והצלחות במקום מטרות למניעת כישלונות Eccles , Wigfield & Schiefele , 1998 ; Graham & Weiner , ) . ( 1996 ; Pintrich & Schunk , 2002 כן נמצא כי היבטים שונים ביחסים בינאישיים תומכים , חמים ומטפחים מצדם של אחרים משמעותיים בחיי התלמידים , כגון קבוצת השווים או מורים , תורמים לקידום המוטיבציה האקדמית של התלמידים , מעורבותם בלמידה והישגיהם Ainley , )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר