פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:57

שונות ולקידום ילדים בהתאם לסגנונם וכישוריהם בבית ובמסגרות החינוך . אל לנו להתייחס לשלב זה כאל שלב של ״המתנה״ ולהתחיל את הפעילות לקידום הילדים וטיפוחם רק בבית הספר , מכיוון שהתפתחות הילדים פשוט אינה ממתינה לבית הספר . המלצות מן האמור בפרק נובעות מספר המלצות המובאות להלן : . 1 בשל הרצף בהתפתחות הרגשית חברתית והאקדמית של ילדים , בשל הקשרים שבין תחומי ההתפתחות השונים והיכולת להשפיע על כיוון ההתפתחות באמצעות התערבות מוקדמת , חשוב לאבחן את השונויות בין הילדים כבר בגיל הרך . איחור בהערכת השונות ובמתן מענה הולם עלול לגרור החמרה במצב הילדים . . 2 המשפחה ומערכת החינוך יכולות לקדם הסתגלות יעילה והישגים מיטביים כבר מגיל צעיר באמצעות יצירת סביבה ואווירה מתאימות ומתן תיווך ההולם את מאפייני הילדים . לשם כך חשוב לתת בידי הגננות כלים שיאפשרו להן ללמוד על המאפיינים הייחודיים של הילדים בהיבטים החברתיים , הרגשיים והאקדמיים . חשוב לתת להן הדרכה מקצועית רציפה שבמסגרתה הן תבחנה בעקביות את המאפיינים האישיים של הילדים ותלמדנה מגוון התנהגויות שמתאימות לקידום הילדים . במקביל צריכים הורי הילדים לקבל הדרכה הנוגעת לדרכי מענה התואמות את מאפייני הילדים בבית בחיי היום יום . . 3 הבחנה בשונות מחייבת התייחסות הולמת המתואמת בין הגן לבין ההורים . לדוגמה , לילדים בעלי שליטה עצמית נמוכה חשוב מאוד להציב גבולות ברורים בבית ובגן . לשם כך יש לעבות את התקשורת ושיתוף הפעולה שבין הבית לגן . ראוי לדאוג שתהיינה יועצות חינוכיות לגיל הרך בכל המסגרות החינוכיות בהיקף שעות שיאפשר להן להדריך בעקביות את ההורים ולסייע לגננות להיות בקשר עם ההורים . בדרך זו ילדים יקבלו באופן עקבי מענה לצרכים הייחודיים שלהם , בגן ובבית . . 4 חשוב להמשיך לטפח ולקדם את היכולות האקדמיות של ילדים מרמות הישגים שונות . גננות צריכות להכיר היטב את מאפייני הילדים בגן ולהתאים להם מסגרות למידה ופעילות . יש להקדיש זמן בגנים ללמידה עצמאית , למידה בהדרכה אישית עם הגננת ולמידה בקבוצות ובמליאה . מומלץ לשלב בין מסגרות ההוראה השונות בהתאם לצורכי הלמידה ולמאפייני הילדים . גננות צריכות ללמוד כיצד לתווך את הפעילות ביעילות לילדים בגן 9 באגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך פותח כלי לסייע לגננות להתבונן בילדים במהלך פעילותם בגן ( שמבטיםש , גולדהירש , וגנר ווינוקור , . ( 2002 10 להרחבה בנושא זה רש : גרינבאום , זש ופריד , דש ( עורכים . ( שקשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך ( גן-גש : ( תמונת מצב והמלצות הוועדה לנושא קשרי משפחה-מסגרת חינוך בגיל הרך ( גן-גש ) וזיקתם להתפתחות הילד והצלחתו במערכת החינוךש . האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים , ירושלים : תשע״א .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר