פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:55

החוקרים מצאו שבפינלנד יותר ילדים מאותרים ומקבלים תמיכה בגיל הרך ( בגן ובכיתות הנמוכות ) ואילו בנורווגיה יותר ילדים מקבלים תמיכה של חינוך מיוחד בכיתות הגבוהות . החוקרים טוענים שהאיתור בגיל הצעיר בפינלנד ומתן מענה בהתאם מסייעים לילדים להשלים פערים . להערכתם , איתור מוקדם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בפינלנד וטיפול מוקדם בילדים קשורים להישגים הטובים של תלמידים מפינלנד במבחני פיזה . ברנט ( Barnett , 2011 ) מתייחס לשאלה הנוגעת ליציבות התרומה של תכניות התערבות בגיל הרך ולמגוון תחומי ההתפתחות והתפקוד שתכניות אלו תורמות להם . ברנט מסכם סקירת ספרות ומטא אנליזה שנעשתה בארצות הברית ובחנה את יעילותן של תכניות התערבות רבות בגיל הרך לאורך שנים . הוא מסכם את הסקירה באמירה שלתכניות התערבות בגיל הרך יש השפעה משמעותית , קצרת טווח וגם ארוכת טווח , על התפתחות קוגניטיבית , התפתחות רגשית חברתית , התקדמות בבית הספר , התנהגות אנטי חברתית ופשע . הוא מציין שההשפעות לטווח הארוך יכולות להיות קטנות מאלה שלטווח הקצר , אך הן בהחלט משמעותיות ובעלות ערך רב ליחיד ולחברה . לסיכום , קיימות תכניות התערבות המיועדות לקדם היבטים שונים בהתפתחותם של ילדים צעירים ממיצב נמוך . חלק מהתכניות מתמקדות בפן האקדמי או החברתי רגשי , ויש גם תכניות שמשלבות בין השניים ושואפות לקדם את ההתפתחות הכללית של הילדים . מחקרים המלווים תכניות אלה מעריכים בדרך כלל את יעילות התכנית עם סיומה , והערכות אלו מצביעות על התקדמות בהישגי הילדים . מחקרים הבוחנים את תרומתן של תכניות התערבות בגיל הרך במיצב נמוך להתפתחותם המאוחרת יותר של הילדים מחזקים את החשיבות שיש לאופי ההשקעה בילדים להתפתחותם , ומצביעים על חשיבותה של עבודה אינטנסיבית ויציבה עם הילדים כבר מגיל צעיר . מחקרי האורך מבהירים את הצורך להתבונן , מעבר להישגים האקדמיים , במגוון מאפייני הסתגלות של הילדים כמדדים להצלחת התכנית . מעבר לתכנים חשוב לבחון כיצד עובדים עם הילדים ואיך אפשר להגיע אל רוב הילדים ולקדמם בעקביות . האם ניתן ליישם הוראה מותאמת אישית ? האם יש דרך לדאוג לכך שהגננת תכיר בשונויות בין הילדים , תשקיע בכל ילד זמן מתאים לפי צרכיו , בעבודה אישית או בקבוצה , וגם תשאיר לו מספיק פנאי לחקור בעצמו את התכנים הנלמדים ? נראה שנושא זה הוא עדיין אתגר גדול לחוקרים ואנשי חינוך . גישה חדשה להתייחסות לשונות ולהתאמת ההוראה בתחום השפה והאוריינות לילדים בגיל הרך מנסה לחשב באמצעות תוכנת מחשב את כמות הזמן שבו על הגננת לפעול עם הילד באופן אישי , את הזמן שעליה להשקיע בפעילות קבוצתית עם הילד ואת הזמן שיש לתת לו לשחק בגן באופן עצמאי . במחקר ראשוני בחנו קונור , מוריסון וסלומינסקי Connor , Morrison & Slominski , ) ( 2006 באמצעות תצפיות את השפעתה של פעילות במליאת הגן ובקבוצות קטנות על הישגים בשפה ובניצני אוריינות של ילדים בני . 6-3 הם מצאו שפעילות בתחום השפה ( קריאת ספר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר