פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:52

הרגשית חברתית של ילדים בגיל הרך קשורה למיצב . אצל ילדים ממיצב נמוך ניכרת הבנה חברתית נמוכה יותר מאשר אצל ילדים ממיצב בינוני . תכניות התערבות המפצות על המיצב בחנו את המשמעות של מיצב חברתי כלכלי כגורם היוצר כבר מגיל הינקות הבדלים בין ילדים הן בתחום האקדמי והן בתחום הרגשי חברתי . האם ניתן להתמודד עם שונויות בין ילדים כבר מהגיל הרך ? באיזו מידה אופני הלמידה וארגון מסגרות החינוך בגיל הרך יכולים להביא לכך שמרב התלמידים יפיקו את מרב התועלת מהשנים בגן ? בחלק זה נבחן דרכי הוראה ותכניות התערבות מיטביות מהעולם ומהארץ המיועדות להתמודדות במסגרת החינוך הכללי עם שונויות על רקע מיצב , תוך מתן תשומת לב להתמודדות עם שונות אקדמית וחברתית רגשית שמקורה במיצב . בספרות מדווח על יעילותן של תכניות התערבות לקידום ילדי גן ממיצב נמוך הן בהיבטים אקדמיים והן בהיבטים חברתיים רגשיים . בתחום ניצני האוריינות יש התערבויות המעודדות גננות והורים לילדים ממיצב נמוך לשחק עם הילדים משחקים המעודדים ערנות פונולוגית ותשומת לב לשפה הכתובה . בלכמן , טנגל , בול , בלק ומקשגרו למשל Blachman , Tangel , Ball , ) ( Black & McGraw , 1999 מתארים התערבות שבה המשחקים כללו חלוקת מילה לצלילים , השמטת צלילים וחיבור בין צלילים למילה ועוד . בעקבות התכנית נמצא אצל הילדים בקבוצת ההתערבות יתרון בערנות פונולוגית , ידע אותיות וזיהוי מילים על פני ילדים בקבוצת ההשוואה . בישראל הראתה ארם ( Aram , 2006 ) כיצד גננות יכולות לקדם את אוצר המילים של הילדים ואת הבנתם את מערכת הכתב כבר בגיל שלוש-ארבע , וזאת באמצעות פעילויות של קריאת ספר ושיח עם ילדים על נושאי הספר ובעזרת פעילויות הקשורות באלף בית ( למשל משחקי אותיות או משחקי כתיבה . ( לוין וארם ( 2012 ) הראו כיצד ניתן לקדם את הבנת מערכת הכתב של ילדי גן חובה ממיצב נמוך באמצעות פעילויות כתיבה קצרות שבהן מלמדים את הילדים להיות ערים לצלילים של המילה ולקשר בין צליל לאות המתאימה לו . בתחום החשיבה המתמטית מדווחים סטרקי , קליין ו וייקלי Starkey , Klein & Wakeley , ) ( 2004 על יעילותה של תכנית שבה עבדו הגננות בקבוצות קטנות עם ילדים ממיצב נמוך על נושאים כמו ספירה , מנייה ותפישת מרחב . באחת הפעילויות למשל הילדים מקבלים בננות ומתבקשים לחלקן באופן שווה בין שני קופים . בעקבות ההתערבות נמצא אצל ילדים בקבוצת ההתערבות ידע חשבוני גבוה מזה של הילדים בקבוצת ההשוואה . בישראל הראו צמיר , תירוש ולוונסון ( Tsamir , Tirosh & Levenson , 2008 ) כיצד גננות יכולות לחדד את רגישותם של ילדי גן ממיצב נמוך להגדרות מתמטיות , לצורך בהנמקה ולאופני הנמקה ראויים – כל זאת באמצעות פעילויות מיון של משולשים . בהמשך הן הראו כיצד ניתן , באמצעות פעילויות מנייה מכוונות עם הילדים , לקדם את החשיבה המתמטית של הילדים ואת ההבנה שבעיות ניתן לפתור בכמה דרכים . ( Tsamir , Tirosh & Levenson , 2010 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר