פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:48

שאינם קשובים כלל למתרחש ולומדים פחות את מה שהגננת מלמדת . בעיה זו מצטמצמת בעת פעילות בקבוצה קטנה , השכיחה יחסית בגנים . לעתים הקבוצות מתארגנות באקראי והגננת פונה לילדים הזמינים באותו רגע ולעתים הקבוצות מאורגנות מבעוד מועד על בסיס שיקול הדעת . לעתים קרובות , השיקול להשמה בקבוצות הוא רמת הישגי הילדים בתחום השפה , האוריינות או המתמטיקה . ( Catsambis , Mulkey , Buttaro , Steelman & Koch , 2012 ) בקבוצות אלו הגננות יכולות לתכנן פעילות בתחום הנלמד ברמה שמתאימה לקבוצה . חוקרים מתלבטים לגבי יעילות הפעילות בקבוצות קטנות המותאמות לרמת הילדים כבר מהגיל הרך . עיקר השאלה נסבה על חלוקת הקבוצות ועל יעילותן בקידום הילדים בעלי ההישגים הנמוכים יותר . פעילות בקבוצה הומוגנית אידאלית לילדים בעלי הישגים ממוצעים Hong , ) . ( Corter , Hong & Pelletier , 2012 הדעות חלוקות לגבי ילדים ברמה הגבוהה יותר . יש עדויות לכך שבקבוצה עם ילדים הדומים ברמתם לבעלי ההישגים הגבוהים הגננות מאתגרות את בעלי ההישגים ומקדמות אותם לרמת פעילות גבוהה ( לדוגמה , . ( Gadzikowski , 2013 מנגד יש מחקרים המצביעים על כך שפעילות בקבוצות הומוגניות לא משפיעה במיוחד על ילדים שהישגיהם גבוהים . כלומר , הישגיהם במצב זה אינם שונים מהישגיהם בקבוצה הטרוגנית . ( Hong , et al ., 2012 ) חוקרים שבוחנים את הרווח שפעילות בקבוצות הומוגניות צופנת לילדי גן בעלי הישגים נמוכים יותר חוששים שילדים אלו מקופחים כתוצאה מהפעילות בקבוצות . טך ופרקש Tach &) ( Farkas , 2006 בחנו את משמעות ההשמה בקבוצות לרכישת קריאה על פי הישגים של ילדים בגן חובה ובכיתה אש בארצות הברית . הם מצאו שפעילות בקבוצות קטנות על פי רמת הישגים קשורה מאוד למוצא אתני של הילדים ולרקע החברתי כלכלי שלהם . השמה בקבוצה ״גבוהה״ מעודדת את הילדים להתאמץ ולהתקדם וקשורה להישגים התנהגותיים ולימודיים גבוהים . לעומת זאת , אצל הילדים בקבוצה ה״נמוכה״ ניכרים הישגים נמוכים . נראה שהגננות מאתגרות פחות את הילדים בעלי ההישגים הנמוכים . הן ״מוותרות להם״ וכך מנציחות את הישגיהם הנמוכים . החוקרים טוענים שבפועל , השמה בקבוצות על פי הישגים בגיל צעיר מרחיבה פערים . הם הראו במחקרם שההשמה בקבוצה בהתאם להישגים בגן ניבאה את ההישגים המאוחרים יותר , מעבר לרמת ההישגים של הילדים בגן . כאמור , חוקרים שמתנגדים לחלוקה של ילדים לפעילות בקבוצות הומוגניות טוענים שההשמה בקבוצות על פי הישגים כבר מגיל צעיר מנציחה הבדלים שנובעים מגורמים כמו מיצב , התנהגות , ומגדר Condron , 2008 ; Lleras & Rangel , ) . ( 2009 צשאנג , סינג ופיילר ( Chang , Singh & Filer , 2009 ) מדגימים את ההטיה של ההשמה בקבוצות על פי הישגים . הם עקבו אחר משמעות חלוקתם של ילדי מהגרים בתוך כיתות הגן לקבוצות על פי כישורים במתמטיקה מגן חובה ועד כיתה הש . החוקרים מצאו שלפעילות בקבוצות בגן בהתאם להישגים הייתה השפעה שלילית על הישגיהם של ילדי המהגרים בבית הספר . החלוקה לקבוצות העצימה למעשה את קשייהם כילדי מהגרים . מעבר להשמה בקבוצות חשוב להתייחס לתכיפות הפעילות עם הילדים . הונג וחובש ( Hong , et al ., 2012 ) בחנו כמה משפיעות תכיפות הפעילות האוריינית ומשכה על הישגי האוריינות והרגלי הלמידה של ילדי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר