פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:46

ובבית הספר היסודי הישגיהם טובים יותר ושטף קריאתם מהיר משל חבריהם Stainthorp ) . (& Hughes , 2000 a , 200 b , 2004 ; Tafa & Manolitsis , 2008 מעניין ללמוד כיצד מבוגרים מתייחסים אל קוראים מקדימים בתחום השפה וכיצד הם עובדים איתם . מדיווחי הורים של קוראים מקדימים עולה כי לילדים האלה יש בבית התנסויות אורייניות חיוביות הנתמכות על ידי עושר גירויים , עזרה ותמיכה רגשית ואקדמית של ההורים . ( Stainthorp & Hughes , 2004 ) כדי ללמוד על המאפיינים הייחודיים של התנהגות הורים כלפי קוראים מקדימים בתחום השפה , חקרו בסר וארם ( Besser & Aram , 2014 ) את הדרך שבה הורים מסייעים לילדיהם לכתוב : . 1 לקוראים מקדימים בגיל הגן . 2 לילדים מושווי גיל ( עמיתים מהגן ) . 3 לילדים בוגרים יותר ( בכיתה אש או בש ) המושווים ברמת הקריאה לקוראים המקדימים . החוקרות מצאו כי הורים לקוראים מקדימים נבדלים מהורים לילדים באותו גיל והורים לילדים באותה רמת קריאה באופי התיווך במשימות כתיבה משותפות . בתחום האורייני , הורים לקוראים מקדימים תיווכו ברמה גבוהה המעודדת את הילד לפרק בעצמו את המילה לצלילים ולקשר בין הצליל לאות המתאימה לה . הם גם עודדו את ילדיהם לכתוב את האותיות בעצמם . מאפייני התיווך שלהם בתחום האורייני היו דומים לאלה של הורים לילדים מושווי רמה מבחינה אוריינית וגבוהים ממאפייני התיווך של הורים לילדים מושווי גיל . בתחום הרגשי , הורים לקוראים מקדימים קיימו יותר דיאלוגים עם ילדיהם והעניקו להם תחושת מסוגלות רבה יותר לעומת הורים בשתי הקבוצות האחרות . בנוסף לכך הם הרחיבו יותר בשיח , דנו עם ילדיהם יותר בתוכן של הטקסט ועודדו את ילדיהם להשתמש בפונקציית חשיבה גבוהה ( כמו יחסי סיבה ותוצאה , הכללות או השערות ) יותר מאשר שתי הקבוצות האחרות . בתחום החשבון , ילדים צעירים מתנסים ומעורבים בבתיהם במגוון חוויות , ישירות או עקיפות . אולם המחקרים המעטים שעסקו בנושא זה מצביעים על כך שהורים מדווחים על תדירות נמוכה יותר של עיסוק משותף בחשבון בהשוואה לתדירות שעליה הם מדווחים בנושא העיסוק בפעילויות אוריינות . נמצא כי הנאה ורגשות חיובים של ההורים כלפי מעורבותם בפעילויות חשבוניות עם ילדיהם הצעירים מנבאים את תדירות העיסוק המשותף בתחומים אלו בבית . רויטמן ( 2003 ) מצאה קשרים חיוביים בין מידת העניין שמגלות אימהות כלפי עיסוק בתחום החשבון והחשיבות שהן מייחסות לתחום זה לבין ההבנה החשבונית של ילדיהן בגיל הגן . ילדיהן של אימהות שמייחסות חשיבות רבה לעיסוק בחשבון ומגלות בו עניין הצליחו יותר בפתרון הבעיות בזמן האינטראקציה . האימהות גילו רגישות ליכולת של ילדיהן על ידי תקשורת יעילה וזורמת ועל ידי שאלות ברמה גבוהה . לסיכום , כבר מגיל צעיר ניכרת אצל ילדים שונות בפן האקדמי . מחקרים שמתבוננים באינטראקציות בין מבוגרים לבין ילדים צעירים מראים שאכן יש שונות בין הילדים , אך זו נובעת גם מההקשר שבו הילדים חיים וקשורה מאוד למבוגרים הנמצאים איתם באינטראקציה מתמדת . מהמחקרים המראים כיצד מתנהגים הורים לילדים צעירים שיש להם הישגים אקדמיים גבוהים ניתן ללמוד על אופיו של תיווך יעיל בתחומים אלו . הן בתחום האוריינות והן

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר