פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:45

שונויות בהישגים לימודיים תקופת הגיל הרך משמעותית בבניית תחושת העניין של הילדים בלמידה . תפישתם של ילדים את עצמם כלומדים משמעותית להנאה שלהם מהלימודים , להתנהגותם בבית הספר ולהישגיהם . תהליך הכניסה לבית הספר הוא זמן רגיש במיוחד בהתפתחות התפישה העצמית של ילדים את עצמם כלומדים . צשפמן , טונמר ופרוצשנו ( Chapman , Tunmer & Prochnow , 2000 ) מצאו שלעומת ילדים שהגיעו לבית הספר חדורי תפישה חיובית יותר של עצמם כלומדים , ילדים שהתחילו את כיתה אש כשהם חדורי תפישה שלילית יותר של עצמם כלומדים דיווחו על הנאה נמוכה מהלמידה והציגו רמת קריאה נמוכה יותר בסוף כיתות אש , בש וגש . התייחסות להישגים האקדמיים בגיל הצעיר מתרכזת בעיקר בתחום השפה , ניצני אוריינות ( מכלול הידע על השפה הכתובה בטרם למדו קרוא וכתוב בצורה פורמלית ) ומתמטיקה . לכן יעמדו נושאים אלו במרכז חלק זה של הפרק . יש חשיבות להכרה בשונות האקדמית בין ילדים בגיל צעיר מפני שהכרה כזאת היא תנאי למתן מענה הולם שיסייע לילדים להגיע להישגים אקדמיים גבוהים ולתפישה חיובית של עצמם כלומדים . יש עדויות רבות לכך שבהישגים אקדמיים של ילדים קיים רצף בין הגיל הצעיר לבין בית הספר . ילדים שיש להם הישגים גבוהים יותר בילדות המוקדמת ממשיכים להציג הישגים גבוהים יותר גם בבית הספר . הרצף בהישגים האקדמיים בא לידי ביטוי במגוון תחומים . בתחום השפה מצאו ברטל פוקורני וחובש ( Bartl-Pokorny , et al ., 2013 ) שאוצר מילים בשנה השנייה לחיים מנבא הבנת הנקרא בגיל שלוש עשרה . בדומה לכך , ניצני אוריינות של ילדי גן מנבאים הישגים בקריאה וכתיבה בתיכון . ( Whitehurst & Lonigan , 2002 ) יש עדויות גם לרצף בהישגים בחשבון בין הגן לכיתה אש Bossaert , Doumen , Buyse & Verschueren , 2011 ; Jordan , ) ( Kaplan , Locuniak & Ramineni , 2007 וכן בין הגן לכיתה גש Geary , Bailey & Hoard , ) . ( 2009 ; Jordan , Glutting & Ramineni , 2010 גשורדן וחובש ( Jordan , et al ., 2010 ) עקבו אחר ילדים מהגן עד כיתה גש והראו שתפישת המספר בסוף הגן ניבאה את הישגי הילדים במהלך השנים עד כיתה גש . כוח הניבוי של תפישת המספר בגן לא קטן עם השנים וניבא בעיקר יכולת פתרון בעיות בכיתה גש . דוגמה מעניינת לשונות בין ילדים בהקשר האקדמי , היא התעניינותם בשפה הכתובה . ילדים מפגינים שונות במידת התעניינותם בשפה בכלל ובשפה הכתובה בפרט . קוראים מקדימים הם ילדים שמגלים עניין רב במערכת הכתב ושלמדו לקרוא ללא הנחיה פורמלית לפני כניסתם לבית הספר . ילדים אלו אינם מוגדרים כילדים מחוננים אלא כבעלי עניין ויכולות גבוהות בתחום השפה . יש עדויות לכך שהם שומרים על יתרונם בתחום השפה גם במעבר מהגן לבית הספר , 8 הרצף בהישגי האוריינות נמצא בשפות שונות לדוגמה , פינית מגן לכיתה אש Lepola , Poskiparta , Laakkonen ) , (& Niemi , 2005 פלמית מגן לכיתה אש , ( Bossaert , Doumen , Buyse & Verschueren , 2011 ) סינית מגיל 4 עד , ( Zhang , Tardif , Shu , Li , Liu , McBride-Chang , Liang & Zhang , 2013 ) 9 אנגלית מגן חובה לכיתה אש , ( Piasta , Petscher & Justice , 2012 ) עברית מגן לכיתה בש , ( Aram , 2005 ) ערבית מגן לכיתה אש Aram , ) , ( Korat & Hassunha Arafat , 2013 צרפתית מגן לכיתה הש Costa , Perdry , Soria , Pulgar , Cusin &) . ( Dellatolas , 2013

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר