פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:42

מאשר ילדים פעלתניים מוחצנים . ילדים פעלתניים מוחצנים זקוקים ליותר תמיכה וכן להצבת חוקים וגבולות בדרך מכבדת ונינוחה . הם מגיבים קשה יותר לשליטה תקיפה של הוריהם . לסיכום חלק זה , מידת השליטה העצמית מנבאת הסתגלות והישגים . שליטה עצמית הדורשת עיכוב תגובה וחשיבה מנבאת הישגים אקדמיים ושליטה במצבים הדורשים יכולת איפוק , והתגברות על היצר מנבאת גם הסתגלות חברתית יעילה . חשוב להבחין כבר בשלב הינקות במידת השליטה העצמית של ילדים ולפעול איתם בדרך מיטבית . יחסם של מבוגרים חשוב במיוחד לילדים צעירים בעלי שליטה עצמית נמוכה . לילדים אלה הפעלת גבולות ברורה ומכבדת היא משמעותית במיוחד . התנהגות כזו מצד המבוגרים מסייעת לילדים לפתח דפוסי תקשורת יעילים ולהגיע להישגים טובים יותר . שונות ביכולת הביטוי העצמי בחלק הקודם בחנו את משמעותה של שליטה עצמית מבחינת הסתגלותם של ילדים צעירים המבטאים את התסכולים והצרכים שלהם בעוצמה , מתנהגים בצורה מוחצנת וחווים קושי בוויסות עצמי . בחלק הבא נתייחס לילדים החווים קשיים בביטוי עצמי ובמעורבות בחברה . נתמקד במיוחד בהסתגלותם החברתית של ילדים מכונסים יותר , המתקשים לבטא את עצמם ונחשבים ביישנים . נבהיר את חשיבות ההבחנה בביישנות של ילדים מהגיל הצעיר ובדרך היעילה יותר להתייחס לשונות זו . כבר מגיל צעיר , ילדים שונים אלה מאלה במידת המעורבות שלהם בחברה . אצל 90 % מהילדים ניכרת מדי פעם נטייה להתכנס . אפשר לראות בהתכנסות והתרחקות מהחברה התנהגות של שקט , עדינות והרהור , ואפשר לראות בהן היבטים של בדידות . ביישנות במגוון של מצבים היא תכונה בולטת אצל כ 15 % מהילדים Spere , Schmidt , Theall-Honey & Martin- ) . ( Chang , 2004 ביישנות של ילדים צעירים מתבטאת בנטייתם להשתתף פחות באינטראקציות חברתיות , להיראות או להביע את עצמם פחות , להירתע ממגע עם אנשים בכלל ועם אנשים חדשים בפרט . הביטוי המרכזי של ביישנות הוא תרומה מועטה לשיח – ביישניים מדברים מעט יחסית . ( Evans , 2010 ) מחקר של עשר שנים עקב אחר ילדים מאז שנות ילדותם המוקדמת ומצא עדויות לכך שביישנות נשארת תכונה יציבה באדם במהלך החיים . ( Evans , 2001 ) עבור פעוטות ביישניים , עצם הכניסה למסגרת חינוכית היא מאיימת , כי בשונה ממסגרת הבית , המסגרת החינוכית מפגישה אותם עם קבוצת ילדים ואנשי צוות שבתחילה גם אינם מוכרים להם . הם צריכים להסתדר בקבוצה ולהיות בקשר עם חברי הצוות . סביר להניח שהמפגש הזה מקשה עליהם ולכן נראים אצלם כבר מגיל צעיר התנהגויות של חרדה וקושי להסתגל למסגרת הגן . ( e . g ., Coplan , Arbeau & Armer , 2008 ) כבר בגן התנהגות ביישנית ומסתייגת של ילד גוררת התנהגות שלילית ודחייה מצד קבוצת השווים , ( Rubin , et al ., 2010 ) ובעקבות אלה יש עדויות במחקר לקשר בין ביישנות לערך עצמי נמוך כבר בגיל שבע Nelson , Rubin & Fox , ) . ( 2005

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר