פרק 2: שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי־כלכלי

עמוד:37

הברית מלמדות של 40 % מהילדים שנולדו לפני הזמן וגדלו בתנאים של עוני כרוני היו בגיל שלוש ליקויים בשני תחומי תפקוד לפחות . מחקר אחר מראה שלילדים שהוריהם עניים או שהוריהם חוו פגיעה כלכלית משמעותית יש סיכוי גבוה יותר לסבול מדיכאון , חרדה והתנהגויות אנטי חברתיות . ( Samaan , 2002 ) המושג של חוסן רגשי אצל ילדים קושר בין המיצב הכלכלי חברתי לבין הישגים בלימודים , כפי שמבטא זאת משה ישראלשווילי ( 2005 ) הדן בחשיבות ביסוסו של חוסן כזה כבר בשלבי החיים הראשונים . מי שניחן בחוסן רגשי ומי שיש לו המשאבים הנדרשים לטפח עמידות סיכוייו להצליח בלימודים טובים לאין ערוך לעומת מי שלא פיתח חוסן רגשי כזה . גם התפתחותו של חוסן רגשי תלויה מאוד במטען הרגשי שילדים מקבלים בבית , מטען הבא לידי ביטוי באיכות הזמן שמקדישים ההורים לשיחה , משחק או קריאה משותפים . לצורך השגת המטרות האלה נדרש שינוי בגישה של מערכת החינוך בכל הנוגע להגדרת תפקידיה , ובהתאם לכך מתבקש גם שינוי מהותי בתהליכי ההכשרה להוראה . בסופו של דבר , הגידול באי שוויון בהכנסות יוצר מעגל קסמים אכזרי : השקעה לא שוויונית בחינוך מרחיבה את הפערים החברתיים והכלכליים בין מיצבים שונים . פערים אלה מחמירים את אי השוויון בחינוך ומגבילים את יכולתם של ילדים ממיצבים נמוכים להגיע להישגים בלימודים . אי השוויון החברתי כלכלי מעמיק והוא פוגע בניעות החברתית , כך שפחות ופחות ילדים ממיצבים נמוכים יכולים לעלות במעלה הסולם החברתי ולפרוץ את מעגל העוני . במילים אחרות , העוני עובר בירושה מדור אחד למשנהו . בהקשר זה ראוי לשים לב לטענה של דיויד ברלינר שהעוני מציב מגבלות חמורות על מה שניתן להשיג באמצעות רפורמות בחינוך , ושאחד המפתחות להצלחתן של רפורמות כאלה הוא שיפור במצבן הכלכלי של משפחות עניות . ( Berliner , 2006 ) המלצות מן האמור בפרק נובעות מספר המלצות המובאות להלן : א . יש להמשיך לפעול באמצעות חקיקה להקצאה דיפרנציאלית של המשאבים הציבוריים המוקדשים לרווחת ילדים ולדאוג למימוש החוקים ויישומם במערכות הרלוונטיות . ב . יש להפעיל מגוון פעילויות העשרה חוץ קוריקולריות כדי לצייד ילדים ממיצבים נמוכים יותר במשאבים תרבותיים בלתי פורמליים שהמערכות מחוץ לבית הספר אינן מספקות להם . ג . יש לחזור להחלטה שעמדה ביסוד הקמתן של חטיבות הביניים , ולדאוג לכך שבמקומות שבהם הדבר מתאפשר , שיעור התלמידים ממיצב כלכלי נמוך לא יעלה על 40 אחוזים מכלל תלמידי בית הספר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר