פרק 2: שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי־כלכלי

עמוד:36

מחוז וויק ( Wake ) שבצפון קרוליינה ( ארצות הברית , ( יישמה במשך למעלה מעשור תכנית חלוקה לבתי ספר ולפיה לא יהיו באף אחד מבתי הספר שלה יותר מ 40 % תלמידים ממיצב חברתי כלכלי נמוך . אמנם , התכנית חייבה הסעת תלמידים משכונה לשכונה – צעד שעורר בתחילה את זעמם של ההורים – אך בסופו של דבר הובילה לשיפור ניכר של כלל בתי הספר בעיר . יישום התכנית יצר מצב שבו לא היו יותר בתי ספר כושלים במחוז . ( Chen , 2012 ) ההשפעה של המיצב החברתי כלכלי על שונות בהתפתחות השפה למשל ( הבנה והפקה ) מתועדת היטב והיא ברורה ויציבה מאוד Hoff , 2013 ; Noble , McCandliss & Farah , ) . ( 2007 ; Noble , Wolmetz , Ochs , Farah & McCandliss , 2006 לילדים ממיצב נמוך יש מיומנויות שפה דלות בהשוואה לבני גילם ממיצב בינוני , והפער מתחיל להיווצר עם הפקת המילים הראשונות Fish & Pinkerman , 2003 ; Nelson , Welsh , Trup & Greenberg , ) . ( 2011 מבין מדדי השפה , עושר אוצר המילים הוא הרגיש ביותר למיצב . ( Hoff , 2013 ) פרננד , מרקמן ו וייסלר ( Fernald , Marchman & Weisleder , 2013 ) למשל עקבו אחר התפתחות אוצר מילים ( הבנה והבעה ) של תינוקות דוברי אנגלית ממיצב נמוך וגבוה מגיל שנה וחצי עד שנתיים . החוקרים מצאו הבדלים בין הילדים במיצבים השונים כבר בגיל 18 חודשים , והבדלים אלה התעצמו לקראת גיל שנתיים . בגיל שנתיים נמצא פער של כחצי שנה בין שתי הקבוצות . כבר בגיל שנתיים ניכר אוצר מילים עשיר יותר אצל ילדים ממיצב גבוה . פערים ברמת השפה בין ילדים צעירים ממיצבים שונים קיימים גם במדדים נוספים של שפה כמו אורך המבעים של הילדים והמורכבות הדקדוקית שלהם ( Snow , 1999 ) וכן מודעותם הפונולוגית McDowell , ) . ( Lonigan & Goldstein , 2007 לה נורמנד , פריס וכהן Le Normand , Parisse & Cohen , ) ( 2008 חקרו התפתחות שפה של ילדים דוברי צרפתית בין הגילים שנתיים לארבע . הם מצאו כי רמת השפה של הילדים מהמיצב הגבוה הייתה גבוהה יותר וקצב רכישתה היה מהיר יותר . בגיל שלוש עד ארבע שיפרו הילדים מהמיצב הגבוה את אוצר המילים שלהם ואילו אוצר המילים של הילדים במיצב הנמוך נשאר קבוע . החוקרים מסבירים את השונות באוצר המילים בין המיצבים בהבדלים בחשיפה לשפה עשירה ולחוויות לשוניות . להבדלים כלכליים יש גם השלכות רגשיות . מחקרים מראים שהמיצב החברתי כלכלי קשור בקשת רחבה של בעיות בריאות , קשיים קוגניטיביים ובעיות רגשיות בילדים . חלק מן ההשפעות קיימות אפילו לפני הלידה ונמשכות עד לבגרות . המיצב משפיע על תחושות הרווחה שלהם ברבדים שונים , הכוללים הן את המשפחה והן את סביבת המגורים שלהם . ההשפעות מתמתנות לפעמים בשל אופיים של הילדים , אופיה של המשפחה ותמיכה המתקבלת ממקורות חיצוניים . אמנם ההשפעה של מצב חברתי כלכלי על התפתחות סוציו חברתית מובהקת פחות מאשר השפעתו על הישגים בלימודים , אך כפי שמראים ברדלי וקורווין Bradely & Corwyn , 2002 : ) ( 377-378 וכפי שעולה גם משורה של מחקרים נוספים , לילדים ממיצב חברתי כלכלי נמוך יש סימפטומים רבים יותר של הפרעות פסיכיאטריות וקשיי הסתגלות חברתיים בהשוואה לילדים ממשפחות במיצב חברתי כלכלי גבוה יותר . כמו כן , ילדים ממיצב נמוך צפויים לסבול מבעיות התפתחות יותר מילדים ממיצב גבוה . תוצאות התכנית לבריאות ילדים והתפתחותם בארצות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר