פרק 2: שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי־כלכלי

עמוד:33

אלו המסר שהבית מעביר וקבוצת השווים מעצימה הוא שאין טעם להשקיע בלמידה פורמלית ושיש להעדיף פנייה לערוצים אלטרנטיביים המבוססים על ״כישרונות טבעיים״ , האופייניים לקבוצה , כגון ענפי הספורט או המוזיקה . התפישה הרווחת בקר בציבורים אלה היא שתקרת זכוכית של הממסד חוסמת ממילא את התקדמותם לעבר המרכז ומונעת את השתתפותם בהקשרי העשייה היוקרתיים בחברה ועל כן אין טעם להתאמץ . רייאן ולד ( Ryan & Ladd , 2012 ) טוענים כי קיימת קשת רחבה של דרכים שבהן בני קבוצת הגיל משפיעים על האמונות וההתנהגויות של מתבגרים בבית הספר . ההשפעה היא גם בתחום האקדמי וגם בתחום החברתי , ואלה שלובים זה בזה . המחקר מצביע על סוגים שונים של חברויות קרובות ודינמיקות קבוצתיות שונות ( מפופולריות ועד התעללויות ) המתקיימות בבית הספר . המחקר מתייחס גם אל הדרך שבה משפיע סגל בית הספר על היחסים בין בני הגיל ועל משמעותם להישגים בלימודים . המחקר הראה כי ליחסים עם בני קבוצת הגיל יש השפעות חיוביות ושליליות על ההסתגלות , על תחושת השייכות ועל ההישגים הלימודיים של תלמידים בני . 15-12 חוקרים מצטטים גם מחקרי אורך המראים שתלמידים שחוו יחסים מעורערים עם בני גילם התקשו בשלבים מאוחרים יותר של לימודיהם ואף נשרו ממערכת החינוך . לעומתם תלמידים שחוו חברויות טובות הוכיחו מוטיבציה ויחס חיובי לבית הספר . אחד הדברים המאפיינים בעשור האחרון את תרבות קבוצת הגיל הוא השימוש באמצעי תקשורת המוניים , תקשורת דיגיטלית ( רשתות חברתיות ) ומערכות מידע למיניהן . לכאורה זהו מרכיב משווה בין צעירים מרקעים שונים . ואכן קיים באמצעים האלה פוטנציאל עשיר לקידום קבוצות מרקע חברתי כלכלי חלש . השאלה היא אם דרכי השימוש בכלים מעשירים אלה דומות או שוות בקבוצות אוכלוסייה שונות . לא קיים עדיין מחקר שיטתי העונה על שאלה זו , אך ההיגיון מורה על כך שהיעדר היכולת של ההורים להשתמש באמצעי התקשורת המתוחכמים – ויש סיכוי סביר כי היעדר זה אכן קיים באוכלוסיות מרקע חלש – כמו גם קיומה או היעדרה של בקרה הורית על הרגלי הבילוי בשעות הפנאי ועל תוכן השימוש באמצעי התקשורת הדיגיטליים מהווים מרכיב משמעותי בסיכוי להוות גורם משווה או בהעדר סיכוי כזה . שונויות חברתיות כלכליות מיצב מגדיר את ההון המשפחתי של הפרט ומתייחס לא רק למשאבים כלכליים אלא גם למשאבי השכלה ותרבות ולמשאבי חברה-קהילה . מיצב קשור בין היתר לסביבה שבה הילד חי , להורות שהוא חווה , למערכת הבריאות שמטפלת בו , למסגרות שבהן הוא מתחנך ולגרייה שלה הוא זוכה . מיצב הוא משתנה מרכזי שיכול להסביר שונות בהתפתחות כבר מהגיל הרך שכן הוא משפיע על כל היבט בהתפתחות האדם – מתזונה ובריאות , דרך החוויות הרגשיות חברתיות ועד הפן האקדמי . ( Hackman & Farah , 2009 ) ההבדלים ברמת הגרייה שחווים הילדים מאז הינקות וההבדלים בהתייחסות של מבוגרים אליהם משפיעים על כל היבט בהתפתחות הילדים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר