פרק 2: שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי־כלכלי

עמוד:28

›› ההישגים של דוברי העברית גבוהים ב 101 נקודות ( כסטיית תקן שלמה ) מהישגיהם של דוברי הערבית . ›› הפער בין ממוצע ה OECD לממוצע של דוברי העברית הוא 5 נקודות בלבד , הפער המקביל בינו לבין ממוצע דוברי הערבית הוא 106 נקודות פחות . מעניין לציין בהקשר זה גם את העובדה שהגידול הכללי בשיעורי ההשכלה שהתחולל בישראל בשנים 2008-1995 כתוצאה מהרפורמה בבחינות הבגרות ( שעיקרה היה הפחתה בהיקף החומר שעליו נבחנים התלמידים ) ובמבנה ההשכלה הגבוהה ( רפורמה שכללה בין השאר את הקמתן של מכללות לא אוניברסיטאיות , ציבוריות ופרטיות , ופתיחת שלוחות של אוניברסיטות מחו״ל ) הכפיל אמנם את מספר הסטודנטים לתואר ראשון אך הרחיב באופן ניכר את אי השוויון בהשכלה בין רבדים חברתיים . כלומר , הגידול במספרם של בעלי השכלה חל בעיקר במיצב החברתי כלכלי הגבוה ולא במיצבים הנמוכים ( בר חיים וחובש , . ( 2013 ואם אין די בכך , הרי בדוח מיוחד שפרסם המכון הבינלאומי לתכנון חינוכי של אונסק״ו ( UNESCO ) ב 2008 על הזיקה ההדדית בין עוני לחינוך , ( Van der Berg , 2008 ) מדגיש המחבר כבר בפתח הדוח כי עוני אינו רק היעדרם של משאבים כספיים , אלא משמעותו היא חוסר היכולת לתפקד באופן יעיל בחברה . הוא קובע כי הרקע הביתי ( home background ) של התלמידים הוא המשתנה הבודד המשפיע ביותר על הישגים לימודיים . הדיון הציבורי והאקדמי בסוגיית הקשר בין עוני לחינוך מתרכז בשנים האחרונות בעיקר באי שוויון במדיניות הקצאת המשאבים הציבוריים לקבוצות ולפרטים בעלי מאפיינים חברתיים כלכליים שונים . גם אם נניח שקיימת השקעה גדולה יותר בתלמידים הבאים ממיצב נמוך ( והנחה זו לא בהכרח מתקיימת , ( האמונה שמערכת החינוך יכולה להכין תלמידים בעלי נתוני רקע שונים כל כך אלה מאלה להשגת אותן מטרות היא כמעט בלתי מתקבלת על הדעת היום . על כן ראתה הוועדה חשיבות רבה בהעלאת הנושא הזה למודעות ולסדר היום של קובעי המדיניות במשרד החינוך . הבחירה לעסוק בנושאים אלו במסגרת מסמך שנכתב עבור משרד החינוך , שבאופן רשמי אינו אחראי על המתרחש מחוץ לכותלי בית הספר , נובעת הן מהחלטת הוועדה להתייחס לכל לומד באופן הוליסטי והן מן ההשפעה הדרמטית שיש לשנות הינקות ( לידה עד ( 3 על המשך החיים . במוקד פרק זה עומדים אם כן השפעתם של הבית והסביבה הקרובה וכן השפעת המיצב החברתי כלכלי על שונויות בין תלמידים . מיקוד זה נועד לרדת לעומק השפעתם של גורמים מחוץ לבית הספר ברמות המיצב החברתי כלכלי השונות ולמצוא דרכים לצמצם אותה . זהו נושא חשוב במיוחד גם על רקע העובדה שבתי ספר קולטים בדרך כלל את האוכלוסייה המתגוררת בקרבתם . מצב זה תורם להנצחת הפערים בין תלמידים המגיעים ממיצבים חברתיים כלכליים שונים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר