תקציר ממצאים, מסקנות והמלצות

עמוד:5

תכניות התערבות שהוכיחו את עצמם ( כדוגמת אלה שנסקרו במסמך , ( כל זאת במגמה לצמצם את הפערים הנוצרים כבר בגיל זה . ו . בחירת מודל לארגון ההוראה : בחירה מושכלת של מודל ארגון ההוראה ( קבוצות הטרוגניות או הומוגניות ) מחייבת התחשבות מרבית באוכלוסיית היעד , בהקשר הספציפי שבו הוא ייושם וכן ביתרונות ובחסרונות שיש לכל שיטת ארגון . בכל מקרה יש לדאוג כי כלל התלמידים יזכו ללמוד במסגרת מיטבית ומאתגרת , המציבה ציפיות גבוהות ומונחית על ידי מורים מיומנים ברמה גבוהה . מומלץ כי לא תתקיימנה הקבצות בבית הספר היסודי וכי ההחלטה על אופיו של ארגון הלמידה בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה תהיה נתונה לשיקול דעתה של ההנהלה ותיעשה על פי ההקשר התרבותי חברתי של התלמידים ובתיאום עם המורים והיועצים ועם הרשות המקומית ( האחראית להשמה של כל תלמיד תושב . ( ז . מנהלים : יש להמשיך לתמוך במסגרות המיועדות למנהלי בתי ספר ( דוגמת שאבני ראשהש , ( לטפחן ולהרחיב את אוטונומיית המנהלים לגבי החלטות הנוגעות לבית ספרם . אוטונומיה כזו עשויה להניב מגוון של מודלים מוצלחים – דוגמת אלה שנסקרו במסמך זה – שרותמים בהצלחה את שונויות התלמידים לתועלת הפרט והחברה . ח . הכשרת מורים : מומלץ לתגבר את כלל התכניות להכשרת מורים בכל שלבי הכשרתם ( פרחי הוראה , מורים בשנות העבודה הראשונות ומורים בהמשך עבודתם ) בנושאים הקשורים לשונויות אקדמיות , רגשיות וחברתיות תרבותיות . תגבור זה עשוי לכלול התוודעות לגישות תאורטיות שונות ( ובהן הפדגוגיה הביקורתית , ( מחקרים ( ומגבלותיהם ) והתמודדות עם אתגרים ערכיים , חברתיים ותרבותיים . מומלץ שהכשרת המורים תכלול מרכיב מרכזי של היכרות עם מודלים המיושמים במוסדות חינוכיים , תעודד תקשורת בין מורים הפועלים במודלים השונים ותתמוך בה . ט . מערכת חינוך לומדת ויוזמת : קיימים בארץ בתי ספר שעיצבו גישות יצירתיות מוצלחות הנותנות מענה לשונויות בין תלמידים , חלקן בעידוד ובתמיכה של מערכת החינוך . מומלץ כי מערכת החינוך תלמד לעומק מניסיונות אלו במטרה לבחון את הקיימות ( sustainability ) שלהם לאורך זמן , את אפשרות העברתם ( transferability ) להקשרים אחרים ואת האפשרות להפעלתם הרחבה . ( scalability ) מומלץ כי למידה זו תיעשה באופן שיטתי ועקבי תוך הקצאת משאבים משמעותית לזרועות המחקר של המערכת עצמה ובמרכזן לשכת המדען הראשי של משרד החינוך . מומלץ גם כי המערכת תיצור ותבחן מודלים חלופיים ( פדגוגיים , ארגוניים , קוריקולריים ) המושתתים על הכרעות ערכיות וחברתיות שונות מאלה המיושמות כיום ומותאמות למאה ה , 21 ותלווה את המודלים האלה במחקר במטרה לבחון אף בהם את הקיימות ואת האפשרות להפעלתם הרחבה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר