הקדמה

עמוד:10

טשטוש העובדה שקבוצת קיבוצים , המתייחדת באיתנות סוציו כלכלית גבוהה יחסית , אינה דוגלת בשינויים רדיקליים המערערים את אושיות החברה . קיבוצים שכלכלתם איתנה , ואשר גם מתאימים את מבנה תעסוקתם וגם נאבקים על שמירת הבסיס הבריא של פעילותם הפיננסית - אינם מובילים דווקא לשינויים רדיקליים , אלא בעיקר לשינויים המכוונים להרחבת חופש הבחירה תוך שמירה על היסודות הבסיסיים של שותפות מלאה , ובה במידה להקצאה צרכנית ברמה מניחה את הדעת על בסיס זכויות שוות וערבות הדדית מלאה . הקהילות העוסקות בשינויים מתונים ומחושבים בכיוון של מודרניזציה ויתר חופש בחירה בתחומי ההקצאה הצרכנית פועלות בעיקר על יסוד מצב כלכלי איתן , המאפשר להם התאמה של דפוסי ההקצאה להתפתחות הסביבתית , ועמה שמירת דפוסי רווחה שיש בהם "איזון בין אי שוויונות" ודאגה עקבית לקיום המסגרת השיתופית המונעת יצירת פערים חברתיים מהותיים . לדעתי , ההקצאה החברתית וההונית לחידוש ולהצבר מהותי ופונקציונלי של הון אנושי בחברה ובקהילה הקיבוצית הוא התנאי ההכרחי לשיקום הקהילה ואוכלוסייתה . רק בהיבט כזה יש גם סיכוי לשיקום ההון החברתי בחברה העומדת על סף התרסקות . מלכתחילה נועד החיבור הנוכחי להכיל שני חלקים . אילוצי הזמן הניעו אותי לסיים את החיבור בחלקו הראשון בלבד , מאחר שהחלק השני אמנם נכתב אך טרם הושלמה כתיבתו על פרטיו המתודיים והספרותיים , שהייתה מצריכה לדחות את הפרסום לתקופה ארוכה עד כדי סיכון העבודה כולה . כמו כן בחרתי לוותר

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר