מבוא נאמנות הלכתית בין פתיחות לסגירות

עמוד:13

הנאמן , נראה נאמנות זאת כריקה מתוכן . לעתים קרובות הנאמנות , שהיא לא פעם דוממת ולא מתבלטת , נעשית פעילה במצבים שבהם נתבעת פעולה : הורים הנאבקים בעבור ילדיהם , חברים בקהילה מדינית היוצאים לקרב בשם הנאמנות למולדתם , וכיוצא בזה . דוגמאות אלו ואחרות ממחישות כי נאמנות משמעה פעולה ולא רגש או מלל ריק . הפעולה הממשית היא המבחינה בין נאמנות המייחסת ערך בלתי מותנה למושא הנאמנות ובין מיקוד עצמי אגואיסטי : אם הנאמנות מתגלמת רק במופעים הנפשיים הפנימיים מבלי שהיא מתגלית בעולם המעשי והממשי , או אז הנאמנות אינה אלא פעולה של התייחסות עצמית . האני חוזר אל עצמו , מבטא את עצמו , ומושא הנאמנות אינו אלא מושא ריק שעליו משליך הנאמן את רגשותיו וחוויותיו . הנאמנות היא קשב למושא הנאמנות , ההיענות למה שמושא זה דורש , ולפיכך היא מתגלמת בכך שהנאמן פועל בהתאם למה שהנאמנות דורשת . תפיסה זו של הנאמנות פתוחה לביקורת במצבים שבהם מושא הנאמנות דורש מהנאמן רק אמונה . זהו המצב במקצת הדתות הנוצריות הפרוטסטנטיות , המחייבות את המאמין באמונה ולא במעשים . התשובה לביקורת זו היא כפולה : ראשית , דוגמה זו אינה מבטאת את המושאים הרווחים של הנאמנות , אלא מקרים חריגים יחסית . שנית , גם למצב שבו דרישת הנאמנות היא לאמונה ולא מעשים יש השלכות מעשיות ברורות : עליו לשמור על טהרת האמונה בעולם ולא להתפתות לו . אי העשייה במצב זה מחייבת עשייה מתמדת של ריסון ומשמעת . נאמנות ואקסקלוסיביות – האם נאמנות מחייבת אקסקלוסיביות ? האם נאמנות למושא מחייבת באופן הכרחי סילוקה של אפשרות חלופית ? דומה שתפיסת הנאמנות כפעולה הנעשית בלב שלם , מתוך נכונות להקרבה , מובילה רבים למחשבה זאת . אם בשם הנאמנות הנאמן נתבע למסירות כה גבוהה , משמע שבתבנית המסירות כרוכים הדרה וסילוק של אפשרות אחרת . הנאמן לא רק מקריב את האני הפרטי שלו , אלא גם ובעיקר את החלופות שהיו לפניו . פלטשר מרחיק לכת וקובע כי התבנית הפורמלית של הנאמנות מחייבת שלושה רכיבים : הפועל הנאמן , מושא נאמנותו והאפשרות החלופית שנדחתה . בלא דחייה של אפשרות , אין נאמנות . נאמנות מותנית באופן תדיר בדחיית " הפיתוי , " דהיינו החלופה הדחויה . לפיכך פלטשר מניח שנאמנות מטבעה היא קונטינגנטית . ואולם עמדתו של פלטשר אינה מבוססת כל צרכה . ראשית , בחיינו יש נאמנויות רבות שאינן מותנות בדחייה של חלופות , מן הטעם הפשוט שאין להן חלופה . למשל : נאמנותנו לילדינו אינה יכולה להיות מותנית בחלופה , כי אין חלופה לילדינו . מי שאינו 29 ראו פלטשר , 1993 עמ' 8 30 שם , עמ' . 9

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר