עפרה צימבליסטה (2014–1939) המאוחר והמוקדם: סגירת מעגל

עמוד:11

הגיבור המקומי או ההיסטורי , אינם פוליטיים ואינם עוסקים בחוויה אידיוסינקרטית מובהקת או במחאה . אפשר אף לומר , שהם רחוקים מן ההוויה המיידית שלנו . אף על פי שהם מבוססים על אנשים אמיתיים ולא אידיאליים , דמותם , המשוללת שייכות ברורה , הופכת אותם לסמל של אדם , כל אדם ... צבעם הכחול והשמימי מנוגד לחום האפור , העוטף את אבני מגדל דוד , הרוויות היסטוריה של מלחמות , מוות וקנאות דתית , והמעלות על הדעת את סוגיית האדמה , אדמת המריבה . מבחינה זו , הפסלים לא רק רחוקים מן ההוויה המקומית , אלא מנוגדים אליה ואל מטעניה הפוליטיים והסמליים . בהיותם כחולים 7 הם מצביעים על רוחניות , כמו באו ממקום אחר , שליו ושקט . " מעגל נוסף , בין פרויקט מוקדם למאוחר , נסגר באמצעות העיסוק בכאן ועכשיו ( עיסוק שטרם נחקר באופן מעמיק בהקשר ליצירתה . ( ב 2012 הציגה צימבליסטה את המיצב מ ר ח ב מ ו ג ן , שהתפרש על מלוא חזיתו של בית האמנים בתל אביב . היא הציבה אחת עשרה דמויות צבועות באפור , בשלבי טיפוס שונים , מבקשות להגיע מעלה ; חלקן ישובות או שכובות בתוך כוכי החלונות , כמו מנסות לחדור מבעדם אל תוככי המבנה . הדמויות מעלות תחושה של שניות : מחד גיסא , נראה כי הן מצויות בעיצומו של מסע בריחה וחיפוש מפלט , מנסות לטפס אל על , נעות בכיוונים אלכסוניים , המייצגים דינמיות וחיות . מאידך גיסא הן לכודות במקלט , קפואות בזמן , בבחינת גל עד המייצג את המוות . שם העבודה , מ ר ח ב מ ו ג ן , מושג רווח בשפה האדריכלית , החברתית , הפוליטית , המדינית ואף הכלכלית בארץ , שאוב מן המציאות הישראלית היומיומית . לדברי צימבליסטה , " צמד המלים ' מרחב מוגן' מרחף כל הזמן באוויר , והמשפט ' להיכנס למרחב המוגן' הנו פנייה לכל אחד מאתנו באמצעות הרדיו והטלוויזיה , פנייה המכתיבה לנו איך עלינו לנהוג כתושבים , כיצד להתכונן לעת צרה . " צמד מלים זה מייצג , אולי יותר מכול , את החרדה ואת הלחץ שבבסיס הקיום היומיומי בארץ . כך מפנה העבודה מבט אל המקלט ואל גילויי ההתגוננות האזרחית במרחב ומנכיחה את האיום הביטחוני ואת האלימות הצבאית שבשגרת החיים בישראל . צימבליסטה מכניסה את האמנות לחלל מוגן , ובאמצעותה בוחנת את ההשלכות החברתיות של נוכחות המיגון בחיי היומיום ואת הבניית תפישת האיום על ישראל . בכל היבט , תודעת המיגון והמקלוט היא חלק מובנה בסיפור הישראלי , ומבלי משים - חלק ניכר מהפעילות האזרחית היומיומית בישראל נעשית בחסות מרחבים מוגנים כאלה או אחרים . " צימבליסטה מגיעה לעסוק במקלט מתוך פרספקטיבה ייחודית , המושפעת מהמציאות שבה היא חיה ועובדת ( הסטודיו שלה נמצא באשדוד , תחת איום הרקטות מעזה . ( ' החיים שלי פה . כשאני מסתכלת אחורה , הארץ הזו 9 היא זו שהצמיחה את העבודות הללו " . ' בפרויקט המשתההשביעי ( 1993 ) במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית הציגה צימבליסטה שישה תבליטים של הטבעות גוף , יצוקים בפוליאוריתן בתוך תבניות ברזל שהונחו על הרצפה במעגל , כעשרה עפרה צימבליסטה , מרחב מוגן ) פרט , 2012 , ) יציקות גוף , צבע , בית האמנים , תל אביב ; תצלום : דימה וולרשטיין Ofra Zimbalista , Protected Space ( detail ) , 2012 , body casts , paint , The Artists' House , Tel Aviv ; photo : Dima Valershtein

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר