שתי הצעות לעיצוב מחדש בחלל נתון – מרכז הכרמל, חיפה

עמוד:5

שתי הצעות לעיצוב מחדש בחלל נתון – מרכז הכרמל , חיפה עיצוב בחלל נתון — מרכז הכרמל חיפה סטודנטים לארכיטקטורה מגיבים למצב הקיים ב"שער הכרמל" ובתחנת הכרמלית "גן האם" בחיפה יולי — אוגוסט 2014 מוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות , חיפה רחל סוקמן התערוכה של עבודות סטודנטים מן המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי ויצו חיפה סקרנה אותי מרגע שנחה עיני על הדימויים : עבודות אדריכליות מרעננות , שקראו תיגר על סגנון הבנייה הברוטליסטי , שרווח בארץ מאז שנות ה 50 של המאה הקודמת . התערוכה היא תוצר של שיתוף פעולה פורה בין המחלקה לבין מוזיאון מוניו גיתאי וינרויב לאדריכלות שבחיפה . שלט קטן וצנוע , כיאות לימים ההם , מסמן את מקום המוזיאון . הכניסה ממוקמת בחצר קטנה ואינטימית , שאליה יורדים המבקרים ממפלס הרחוב . המבנה שימש בעבר ( מאז שנות ה ( 30 כמשרדו של האדריכל , מוניו גיתאי וינרויב , וכיום שומר על המורשת עמוס גיתאי , בנו , המטפח ומחיה את המקום בדיונים ובסימפוזיונים בנושאי אדריכלות . העבודות בתערוכה מוצגות על גבי לוחות קאפה , החוצים את החלל לאורכו ומאפשרים התבוננות דו צדדית . על הלוחות עצמם מודפסות התכניות האדריכליות , שנהגו במוחם הפורה של סטודנטים משנה ד' ומשנה , 'ב כולן הוכנו כהדמיות מחשב . שני האתרים , שאליהם התבקשו הסטודנטים להתייחס ולהציע רעיונות לעיצובם מחדש ולבנייה בהם , היו תחנת " גן האם" של הכרמלית ו"שער הכרמל , " שניהם במרכז הכרמל , ושם ממוקם גם המוזיאון . " הסטודנטים נתבקשו לנקוט עמדה ביקורתית ביחס למצב הקיים ולבטא את עמדתם ואת חזונם באמצעות תכנון מחדש של המקום , " כדברי אוצרת המוזיאון , שרון יאבו איילון . בהצעה לפרויקט " שער הכרמל" בלטו במיוחד פליקס צ'ברטקין וריקי קקון משנה , 'ד שהתוכנית שהציגו הייתה בעיניי מופלאה ומשכנעת הן מבחינת הרעיון והן במונחי אסתטיקה וגישה ירוקה לתכנון אורבני חדשני . השניים השכילו לתכנן מבנה שטוף בצמחייה ירוקה , ובה בעת שמרו על גיאומטריה מינימליסטית , המתכתבת עם רעיונות הבאוהאוס , שהצטיינו בנוכחות פשוטה וצנועה ובתכנון פונקציונלי לצד רגישות חברתית . מי שביקר לאחרונה ב"שער הכרמל" בחיפה וראה את העזובה ואת הלכלוך על כל צעד ושעל , ודאי נמנע מלהיכנס למתחם ולהתאכזב שבעתיים משירותי הניקיון של עיריית חיפה . לא ייאמן כי מה שנחשב בשנות ה 50 וה 60 כפנינת חן , הפך לאזור מוכה עזובה . מטרים ספורים משם נכנסים לגן האם , שהיה פעם הגן היפה ביותר בעיר , אף הוא במרכז הכרמל , עורק החיים או המרכז העירוני ( מע"ר ) בשפת הגאוגרפים . גם כאן הגינון המוזנח , הפסלים השבורים והקיוסק שהוקם בתוך מבנה אדריכלי שהיה פעם יצירת אמנות - הכול טובל בטעם רע . בצד האחר של הרחוב , מול הכניסה לגן האם , נמצאת תחנת גן האם של הכרמלית , אתר נוסף שבו עוסקת התערוכה . נסעתי לראשונה בכרמלית בשנת , 1959 השנה שבה החלה לפעול . בגן האם התקיימה אז תערוכת הפרחים הידועה של חיפה היפה והאלגנטית . אין ספק כי המשימה שאליה נחשפו האדריכלים והמעצבים לעתיד חשובה ונחוצה לעיר . אם רק ידעו פרנסיה למנף את הרעיונות , שהוצעו כאן על ידי פרחי האדריכלות , ניתן יהיה להשיב עטרה ליושנה . מצב קיים , שער הכרמל , חיפה ; תצלום : שרון יאבו איילון Sha'ar HaCarmel , Haifa , as it is today ; photo : Sharon Yavo Ayalon

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר