הקדמה

עמוד:10

בפסיכותרפיה . ( Bruscia , 1987 , 1991 ; Ruud , 1980 ; Wheeler , 1981 ) המטפל במוסיקה נשען על תיאוריה מסוימת או על קונספציות הלקוחות ממגוון תיאוריות ואוריינטציות טיפוליות השייכות לזרם פסיכולוגי מסוים על מנת לאבחן ולטפל , לנתח , לפרש ולהבין את התהליך הטיפולי על כל שלביו , רמותיו ורבדיו . בפרק זה תינתן סקירה מתומצתת של הזרמים הפסיכולוגיים המרכזיים וייבחן יישומם של הזרמים השונים והתיאוריות הקשורות בהם לתרפיה במוסיקה . הפרק הרביעי והפרק החמישי עניינם הפרקטיקה . בפרק הרביעי אדון בנושא האבחון . אסקור שיטות אבחון שונות ואתאר פעילויות מוסיקליות מאבחנות . בהמשך אסקור כמה מודלים מהספרות המקצועית העוסקים באבחון ואביא דוגמה לתהליך אבחוני בתרפיה במוסיקה עם ילדה בת תשע הסובלת מבעיות נפשיות . אחתום את הפרק במודל שפיתחתי לעבודה אבחונית עם מבוגרים : פרזנטציה מוסיקלית כראי תוך אישי וביךאישי . הפרק החמישי מתרכז במעשה הטיפול עצמו ומתמקד בשלושה נושאים עיקריים : כתיבת שירים ושימוש בשירים קיימים , מוסיקה ודימויים ואלתור כלי וקולי . בפרק השישי אביא שני תיאורי מקרים על מנת להאיר ולהמחיש את הדברים . תיאור המקרה הראשון מביא את סיפורה של שירן בת השש וחצי . שירן סבלה מאלם מרצון , ( elective mutism ) הקשר שלה עם עולם המבוגרים והילדים סביבה היה לקוי ורמת החרדה הייתה גבוהה . תהליך הטיפול וניתוחו מראים כיצד באמצעות טיפול לא מילולי נוצרו בינינו קשר ואמון , רמת החרדה ירדה ושירן החלה לדבר בחדר הטיפול . תיאור המקרה השני הוא של ליזי , בת . 32 הטיפול במוסיקה חושף התעללות מינית שחוותה בילדותה . עיקר הטיפול מתמקד במתן ביטוי לרגשות שהועלו ובעיבוד החוויה באמצעות המוסיקה והמילים . ניתוח התהליך מתבסס על תיאוריות פסיכואנליטיות . הפרק השביעי מיוחד לתיאוריה . כאן אדון בחשיבותה של תיאוריה לתחום התרפיה במוסיקה , ואעסוק בשאלה איזו תיאוריה יכולה לעמוד בבסיס דיסציפלינה : 0 תיאוריה ה"שאולה" מדיסציפלינות אחרות כמו פסיכולוגיה ופסיכותרפיה , או שמא תיאוריה ייחודית לתרפיה במוסיקה , כמו למשל תיאוריה פנומנולוגיה , דהיינו תיאוריה הבאה להאיר את המהויות הקיימות דרך תיאור ההתנסות עצמה — העבודה הקלינית הנעשית בשטח . אסקור מודלים ותיאוריות בתרפיה במוסיקה ואתמקד בתיאוריה של סירס , במודל התודעה של בוני , בתיאוריית שדה המשחק של קני ובמודל הוליסטי שפיתחתי בתרפיה במוסיקה . הפרק השמיני דן בנושא המחקר בתרפיה במוסיקה . אעלה את הצורך במחקר ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר