על הספר

עמוד:7

על הספר אובדנות היא אחד המצבים הקשים עמם צריך להתמודד הפסיכיאטר בעבודתו היומיומית . האובדנות , ודרכה ההתמודדות עם המוות , היא אחד מהגשרים בין הפסיכיאטר לעמיתיו בשאר מקצועות הרפואה . האובדנות של האחר מותירה אותנו תמיד עם רגש אשמה ועם תחושה של החמצה , תחושה שיכולנו למנוע את המעשה , אילו ... תחושה זו קשה במיוחד כשמדובר בקטינים . ספר זה מציג בפנינו את ממדי הבעיה של ניסיונות התאבדות והתאבדויות בגיל ההתבגרות בארץ ובעולם . במשך שנים רבות ניסו להבין ולהסביר את התופעה בדרך חשיבה חד כיוונית . יש שניסו להסביר את התופעה בשינויים נירופיזיולוגים , כגון מנגנון הפעולה של הסרוטונין , אחרים ניסו להסביר את התופעה בדינמיקה רגשית בלבד , כגון דיכאון , ועוד אחרים ניסו להסביר את התופעה בדינמיקה חברתית ואירועי חיים . מקריאת הספר הזה ניתן לראות כי המחברים הצליחו להציג עמדה כוללנית ואינטגרטיבית , אשר מציגה לראשונה בפני הקורא קשת רחבה של גורמים הלקוחים משלוש הגישות שמנינו , ומראה כיצד הם נשזרים זה בזה . תוך קריאה מעמיקה ברוב הספרות המקצועית העולמית הקיימת כיום בנושא אובדנות של מתבגרים , מציגים בפנינו המחברים את מורכבות הבעיה , את רבגוניותה , את השונות בין המקרים ואת מרב הגישות הטיפוליות הקיימות בעולם . פרופ ' אלן אפטר , העוסק זה עשרים שנה בתחום זה ואשר הודות לניסיונו הרב הוא אחד החוקרים המובילים בעולם בשטח זה , סוקר את הבעיתיות והקושי בהבנת ההתנהגות האובדנית . במיומנות רבה הוא מתחיל בתיאור תפוצתה של התופעה , לפני שהוא עובר לפרק חשוב מאוד אשר מעטים כמוהו נכתבו בספרות העולמית - גורמי הסיכון להופעת אובדנות . פרק זה הוא למעשה אבן היסוד להבנה של מניעת אובדנות . איננו יכולים לעסוק במניעת אובדנות מבלי להבין את גורמי הסיכון להופעתה . גורמי סיכון אלה חייבים לעמוד כנר לרגליהם של הורים , מורים , מדריכים ורופאים כשהם פוגשים מתבגרים . המחברים אינם מספקים את הפתרון לבעיה , אך הם עוזרים לנו לנסות לפעול בדרך הנכונה . כל אדם מנסה לעשות משהו מול אובדנות , אשר לדעתו ימנע אותה . אך כיצד לדאוג לכך שעשייה זו לא תהא שירות דב למתבגרת או למתבגר ? הבנת הגורמים הרבים הנסקרים בספר שלפנינו חשובה ויש בה תרומה רבה להבנתנו את התופעה .

דיונון הוצאה לאור מבית פרובוק בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר