מיזוג אופקים

עמוד:9

מיזוג אופקים שלום שפילמן " בעיונינו בשפת האמנות הדגשנו חזור והדגש עובדה אחת – כוחה של הפרשנות . " ארנסט גומבריך " חשיפה כפולה" הוא פרויקט דידקטי ייחודי , הממחיש רבדים שונים בחזונו ובפעילותו של מכון שפילמן לצילום . המכון , כבית ליוצרים ולחוקרים וכארכיון בהתהוות , מבקש לקדם את הצילום כתחום יצירה , כמושא מחקר וכזירה מרתקת של מפגש בין השניים . הפרויקט מציג מפגש כזה באמצעות הצלבת פרספקטיבות פרשניות שונות על יצירה אחת : פרשנות הצופה ; " פרשנות" או כוונת היוצר ; ושכבות של עיונים פרשניים שתרמו חוקרים מתחומים שונים – פילוסופיה , היסטוריה , ספרות , מוזיקה , תולדות האמנות . במפגש עם יצירת האמנות , כל צופה עשוי לחלץ ממנה משמעויות שונות , או כדברי ניטשה : " אין עובדות , רק פרשנויות . " ובעולם שכולו פרשנויות , נשאלת מאליה השאלה מה תפקידה ותכליתה של פרשנות האמנות , מה הצורך בה ולמי היא מיועדת . האם יש בה כדי להוסיף דבר-מה בעל ערך ( תיאורטי ? היסטורי (? שמעבר לחוויה האסתטית המיידית , התמימה ? ואולי אינה אלא מקור להטיה המעוותת את האמנות ומסתירה אותה בים של מלל , או כפי שהיטיב לשאול ס . יזהר : " עד היכן היא תופסת ומהיכן הינה רק מקלקלת , מאימתי היא עשייה מיותרת ואף מזקת , ומאימתי היא הכרח שאין היצירה בלעדיה אלא מבע אילם לחלוטין ? " פרשנות היא אפוא " מעשה בלתי אפשרי . [ ... ] ובכל זאת יש בה משהו שגורם לחוקרים , תיאורטיקנים , מבקרים , אמנים , אוצרים , מורים , תלמידים וחובבי אמנות לרצות לשמוע ולהשמיע , לכתוב ולקרוא פירוש , ביאור , כגשר אל האמנות . " האם כל המהלך הזה תכליתו להגיע ל"אמת , " לפרשנות אחת שרק היא תקפה ואין בלתה ? ראשוני הפילוסופים של ההרמנויטיקה , פרידריך שליירמאכר ( Schleiermacher ) ווילהלם דילתיי , ( Dilthey ) סברו שכן וראו בהרמנויטיקה את אמנות ההתמודדות עם ההבנות הכוזבות המערפלות את ראייתנו . על רקע זה מהרהר אומברטו אקו : " האם ככל שנחשוף עוד שכבה או סוד הדבר ייתפס כמבוא לאמת המוסתרת באופן מתוחכם יותר ? שהרי דעה רווחת משותפת לכל מסורות הפרשנות והיא הגישה המזלזלת כלפי משמעויות גלויות , שעצם נגישותן והתאמתן לכאורה לשכל הישר חורצות את גורלן בעיני 'חסידי הלוט . "' 1 ארנסט גומבריך , אמנות ואשליה : הפסיכולוגיה של הייצוג התמונתי , תרגום : דפנה לוי ( ירושלים : כתר , , ( 1988 עמ' . 239 2 ר' Babette E . Babich , Nietzsche's Philosophy of Science : Re ֳ ecting Science on the Ground of Art and Life ( Albany , NY : State University of New York Press , 1994 ) , p . 37 . 3 , 'ר למשל , אירית מילר , "פשר הפרשנות , " סטודיו , מס׳ 22-21 ( אפריל , ( 1991 עמ' . 41 4 ס . יזהר , לקרוא סיפור ( תל-אביב : עם עובד , ספריית אופקים , , ( 1982 עמ' . 491 5 גלעד מלצר , "תלי-תלים , " המדרשה : פרשנות , מס׳ 12 ( סתיו , ( 2009 עמ' . 11 6 ביוונית עתיקה , "הרמנויטי" הוראתו "פרשני . " תורת הפרשנות – ההרמנויטיקה – ראשיתה בניסיון לתת פשר לכתבי קודש ודת , מהלך

מכון שפילמן לצילום


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר