פרק א: הסקה סטטיסטית

עמוד:7

ל מדגם מקרי יש הסכויים הטובים ביותר להיות מדגם מייצג , ולכן חייבים להעדיף אותו , ולדעת כיצד ליצור אותו . טעויות רבות נע « ו בנושא זה . אחת הדוגמאות הטיפוסיות לטעות בתחום זה היא משאל בחירות 1948 בארה"ב , שנערך ע"י כתב עת אמריקני ידוע . על סמך מדגם מבין מנויי כתב העת חזו עורכיו נצרוון בהפרש גדול לדיואי , מועמד הרפובליקנים . התוצאות בקלפיות הביאו , כידוע , לבחירת הרי טרומן לנשיא . רק אחר-כן הוסבה תשומת הלב לעובדה , כי רוב מנויי כתב העת הם רפובליקנים , ועל כן מדגם מתוכם אינו מייצג את כלל אוכלוסית ארצות הברית . מ דגם יכול להיות בלתי מייצג לגבי תכונה אחת , אך מייצג לגבי תכונה אחרת . במקרה של מחקר על התנהגות פוליטית היתה משמעות לעובדה , שרוב מנויי כתב העת הם רפובליקנים , אך לו היתה מטרת הסקר לדעת על הרגלי עשון , למשל , הרי אותו מדגם היה יכול להיות מייצג . ( הדבר תלוי במתאם בין עישון ונטיה פוליטית , וההנחה כאן שהוא אפסי . ( במחקר חנוכי קימות בעיות רבות בהוצאת מדגם מקרי . כאשר מודדים נתוני תלמידים , בדרך-כלל מוכרחים לקחת כתות שלמות , או אפילו בתיספר שלמים , ולא ניתן לדגום תלמידים יחידים . החוקר חייב לדעת , שהדגימה המקרית התבצעה במקרה הטוב לגבי הכתות בלבד , אך לא לגבי התלמידים , וזאת מכיון שהיתה כאן הפרה של עקרון אי-התלות . ( דבר זה , אגב , ניתן להוכחה מתמטית שלא תובא כאן , בשל היותה חורגת ממסגרת הספר . ( במקרים רבים המצב אף גרוע יותר , כשהמדגם נכפה על החוקר בהתאם לשקולי המערכת החנוכית , ובחירתו אינה מקרית . מצב זה אינו רצוי , אך לעתים הוא כורח המציאות , כשעוסקים במחקר בתחום זה . גם בענפי מחקר אחרים קיימות בעיות דומות בכל הנוגע למקריות המדגמים . אחת הצורות של דגימה מקרית היא דגימה בשכבות . בדגימה זו מבטיח החוקר , שכל שכבה באוכלוטיה , כגון מין , סוג בי"ס , ארצות מוצא וכוי ,

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר