פרק א: הסקה סטטיסטית

עמוד:5

פרק אי : . הס ^ סטטיסט ' לת הסטטיסטיקה של תיאור נתונים מהווה רק את הנדבך הראשון בענף זה . בדרך כלל , המטרה העיקרית היא הסקת מסקנות והכללה ממידע , המבוסס על מדגם קטן , יחסית , של נבדקים מהאוכלוסיה הנרחבת . הדוגמא הבאה ממחישה את ההבדל בין מדגם ואוכלוסיה במחקר בתחום התנוך : ציוני כתה י"א מסוימת במבחן ידע באנגלית נותנים מידע על מידת שליטת התלמידים בשפה זו . מידע זה מספק את המורה לאנגלית של כתה זו , שכן לגביו הכתה היא האוכלוסיה כולה , והמידע שבידיו "מושלם . " ( חוץ ממגבלות התלויות במבחן עצמו , ובאיזו מידה הוא משקף ידע באנגלית - אבל בעיה זו אינה בעיה שהסטטיסטיקה מטפלת בה , אלא ענף אחר הנקרא "מדידה . ( " אם ממוצע הכתה הוא , 76 למשל , יודע המורה שנתון זה משקף את רמת כתתו . שונה הדבר לגבי חוקר , המתענין ברמת הישגי תלמידי כתות י"א בכל המדינה . לגביו מהוים הציונים מידע חלקי בלבד , שכן כתה זו היא רק מדגם של תלמידי כתות י"א במדינת ישראל . הוא יצטרך להסתפק במדגם זה , ולנסות להכליל מתוצאותיו על האוכלוסיה הנרחבת , אלא אס כן עומדים לרשותו האמצעים הדרושים בדי לבחון את כל תלמידי י"א במדינה . ההסקה הסטטיסטית היא התהליך , שבאמצעותו מכלילים מתוצאות של מדגם לאוכלוסיה . הכללות אלה , מטבען , אינן מתקבלות בבטחון מלא , אך עדין הן עדיפות על מצב של חסר יכולת להסיק . החוקר את ההשגים באנגלית יכול להגיע למסקנה , ש הציון הממוצע של תלמידי כתות י"א הוא כנראה בסביבות , 76 אך אפילו מסקנה כזו עדיפה על חסר ידיעה מוחלט לגבי רמת ההישגים . ב המשך נלמד , כיצד ניתן לשלוט על מידת הדיוק ועל דרגת הבטחון בתהליך ההסקה הסטטיסטית . עקרונית תלוי הדבר בגודל המדגם ובמידת ייצוגו את האוכלוסיה , אך יש גם גורמים אחרים המתערבים בתהליך .

הוצאת דקל - פרסומים אקדמיים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר