ציוני דרך מרכזיים לתולדות ספרות המוסר ביידיש ולמחקרה

עמוד:9

ציוני דרך מרכזיים לתולדות ספרות המוסר ביידיש ולמחקרה ספרות המוסר היא סך הכתבים הדתיים העממיים בחריזה או בפרוזה המושתתים על יסודות אמונה ידועים וחזקים , שמטרתם להעמיד בפני היחיד או הציבור הוראות כיצד יש לנהוג באופן רצוי , לחזק את האמונה , לרומם את הנפש , ולעצב את החיים לפי עיקרי אותה אמונה . כמו ספרות המוסר בכלל , גם ספרות המוסר היהודית היא ספרות בעלת מגמה דידקטית , "שתפקידה להעמיד אידיאלים של התנהגות ליחיד ולציבור , בין בתחום שבין אדם למקום בין בתחום שבין אדם לחברו , ולהדריך את האדם הדרכה דתית מוסרית בחיי היומיום כדי לחזק את אורח החיים הרצוי בעיני מחבריה . " תחילותיה של ספרות המוסר היהודית קדומות ( החל מספר משלי , ( אך לדעת החוקרים חל בה מהפך של ממש משלהי תקופת הגאונים : "תקופת הראשית של ספרות המוסר בימי הביניים , שלהי תקופת הגאונים מן המאה העשירית ואילך , באה בעקבות חדירת ההשפעה של הפילוסופיה היוונית אל היהדות , באמצעות הפריחה הגדולה של המחשבה הפילוסופית באיסלאם . חכמי ישראל בארצות האיסלאם הושפעו השפעה עמוקה מהתפתחות זו , והחלו לשקוד על ניסיונות לנצל אוצרות מחשבה גדולים אלה לצורכי היהדות . " " תקופת הראשית של ספרות המוסר בימי הביניים [ ... ] באה בעקבות חדירת ההשפעה של הפילוסופיה היוונית אל היהדות , באמצעות הפריחה הגדולה של המחשבה הפילוסופית באיסלאם . '' ספרות המוסר היהודית נסמכה בראשיתה על דוגמאות מספרות המוסר היוונית כפי שזו הותאמה להשקפות העולם המונותיאיסטיות , עמד בפני יוצריה קושי ספציפי : יישוב העבודה הגשמית הנדרשת מן היהודי , עם קבלת האל , שהוא כולו רוחני . פתרון היוצרים היה , לדברי תשבי ודן , "ספיריטואליזציה של החיים הדתיים ; " כלומר העברת הדגש מן המעשה אל העבודה הרוחנית . כמה טכניקות לספיריטואליזציה זו : תיאור של שלבים ( בשלב ראשון יש לעשות 1 על פי "Erbauungslitcratur " , Reallexikon der deutschc Literaturgeschichte begriindet von Paul Merker und Wolfgang Stammler , 2 . Auflage , Berlin 1938 , Band 1 , S . 393 . 2 ראו : מסה ומריבה , עמ' . 58 3 ראו : תשבי ודן , עמ' יד . 4 ראו : שם , עמ' יד . מבוא : ספרות המוסר ביידיש עד הופעת ספר לב טוב

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר