פתח דבר למהדורה העברית

עמוד:9

המנוע העיקרי לחידוש הלכתי בריא בעולם האורתודוקסי הוא לחץ על המערכת מהרחוב , מחייהם של המאמינים הזקוקים למסורת שתגיב על המציאות החדשה . כאשר נדמה שהמטרות הגדולות של האמנה משתבשות על ידי קריאה או נוהג ייחודיים , אזי העמדה הדתית הראויה היא פתחון לב והקשבה לשם פתרון בעיות . כאשר משה שמע את העדות האישית של בנות צלופחד , הוא יכול היה לומר להן להיכנע בפני הצו האלוהי , אך תחת זאת הוא הקשיב לסיפורן . תיאורו של חוסר ההגינות המשתמע מהחוק הנתון , בהקשר שלהן , יכול היה להרחיב את החוק . באותו אופן יש לקרוא את פסוק כב בפרק יח בספר ויקרא בלוויית עדויותיהם של הומואים , שיותר מכל אחד אחר נושאים בעול הפסוק , ועל כן , כמו הפמיניסטיות המקראיות ההן , יכולים לעזור לרבנים "להגדיל תורה ולהאדירה . " חמש השנים האחרונות ראו התפתחות מרשימה של קבוצת אנשים המהווים נקודת לחץ חדשה על העולם האורתודוקסי . הומואים דתיים אשר שומרים על אמונתם הם בגדר "חידוש . " עד לאחרונה הם פשוט לא היו קיימים , משום שלא הייתה אפשרות כזו . היו רק שתי אפשרויות , להישאר ולשקר ביחס לעצמנו - או לספר את האמת ולעזוב . בעוד שרבים ( ולמעשה , הרוב ) חשים שהם חייבים לעזוב את קהילות האמונה המסורתית כדי ליצור תחושת עצמי בריאה , יותר ויותר אנשים עומדים על זכותם להישאר . ובמעשה זה תהיה קריאה גוברת אל הרבנים האורתודוקסים להציע לנו משהו טוב יותר מאשר שנאה עצמית או גלות . כאשר הדבר ייעשה , ייכתב דף חדש בהיסטוריה ההלכתית על נושאים אלו . כדי לסייע לקורא להתמצא בנושאים ההלכתיים , אולי יעזור לדעת שהספר מגיב על שתי שאלות נפרדות , ומציע שני פתרונות . השאלה הראשונה היא האם אפשר לקרוא את הפסוק בספר ויקרא בצורה אחרת כלשהי . זוהי שאלה קיומית עבור כל הומו דתי , ושאלה הרמנויטית לגבי פרשנות המקרא . השאלה היא זו : האם אנשים דתיים שבוחרים להישאר מחויבים לקריאה אחת ויחידה , שחותרת תחתיהם , אם לא שוללת אותם לחלוטין , של הפסוקים מפרק יח , פסוק כב ופרק כי , פסוק יג בספר ויקרא , או יכולים לקרוא את הפסוקים הללו בצורה שתהיה נאמנה לדת כך שלא תפגע בקדושת הטקסט , אבל גם לא תוציא אותנו מקהילת הקודש ? בשני השלישים הראשונים של הספר אני מנסה להראות , שעל אף הטיעונים המתנגדים ישנה דרך אמינה לקרוא את התורה באופן שלא מבזה אותנו , וגם לא מרחיק אותנו מאהבת האל . אם להבהיר , אני מודה שחקירה זו קורמת לשיקולים ההלכתיים . היא איננה על אודות מה שאנחנו עושים , אלא על מה שאנחנו מאמינים ולאן אנחנו שייכים . האם ההומואים יכולים להאמין באמונה שלמה שיש

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר