א. בעיות מילוליות במתמטיקה

עמוד:13

מהו פתרון בעיה מילולית במתמטיקה ? רגע › חושבים ! מה כולל תהליך של פתרון בעיה במתמטיקה ? פויה , ) Polya , 1945 ( הגדיר פתרון של בעיה מתמטית כתהליך של : א . הבנת הבעיה - בשלב זה פויה מציע לפותר לשאול את עצמו מהם הנתונים בבעיה , מה עליו למצוא , מהם התנאים והאילוצים הקיימים בבעיה , והאם הפותר מכיר בעיה דומה לבעיה הנתונה שכבר פתר אותה קודם . ב . תכנון ובניית שלבי הפתרון , ואם צריך פירוק הבעיה לתתי שלבים שבעזרתם אפשר לפתור את הבעיה כולה . ג . ביצוע התכנית . ד . בדיקת הפתרון - בשלב זה התלמיד בודק את פתרונותיו מול הבעיה המקורית , הוא בודק אם הפתרונות שהגיע אליהם לאור השערותיו מתאימים לנדרש . אם יש צורך הוא חוזר ומחפש את הדורש תיקון ומתקן בהתאם . פויה אף הוסיף אסטרטגיות יוריסטיות המסייעות לפתרון בעיות כמו : סרטוט הבעיה , עבודה לאחור , שימוש באנלוגיות , פירוק הבעיה למרכיביה ובנייתה מחדש באופן שונה , שימוש באינדוקציה , וחיפוש שיטתי המאפשר מציאת הכללות . עבודתו של פויה נראתה לאנשי החינוך המתמטי כבעלת ערך רב וכפורצת דרך בכך שהציעה לפותרים דרכי התמודדות כשהם נתקעים במהלך עבודתם . השלבים שהציג פויה תוארו גם בעבודתם של פסיכולוגים קוגניטיביים שונים כמו מאיר , ) Mayer , 1992 ( פונק , ) Funke , 2010 ( גלזר וחבריו ) Glaser et al ., 1997 ( כשלבים בפתרון בעיות ולא מתמטיות בלבד . אולם אינגליש וסרירמן ) English & Sriraman , 2010 ( בדיווחם על מכלול דרכים להוראת פתרון בעיות , מציינים שבמהלך השנים נעשו ניסיונות חוזרים ללמד תלמידים אסטרטגיות אלו , ולא התגלו הצלחות משמעותיות . אנשי החינוך המתמטי הגדירו את אותם תהליכי פתרון במינוחים שונים . קינטש , ) Kintsch , 1986 ( ששם דגש מרכזי על הקשר שבין הטקסט המילולי והפתרון המתמטי , דיבר על ארבעה שלבים : הבנת הטקסט , הבנת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר