|
עמוד:9
רב שלביות ופתוחות שמצריכות גיוס של ידע קודם ואינטרגציה בין נושאים . באופן דומה גם תכנית הלימודים החדשה בארה common core , ( ב" ) 2010 מציגה את פתרון הבעיות כמטרה המרכזית והראשונה של לימודי המתמטיקה , ולא בכדי ; פתרון בעיות הוא צומת מרכזית של מכלול נושאים וכישורים שיש לפתח אצל תלמידים במהלך לימודי המתמטיקה . צומת זו כוללת לימוד , הבנה ויישום של מערכות קשרים בין רעיונות , מושגים ופרוצדורות חישוביות הנדרשות לפתרון בעיות מתמטיות . בספר זה נתרכז בבעיות מילוליות במתמטיקה כפי שהן מוצגות בפני תלמידים במהלך לימודיהם בבית הספר היסודי , החל מכיתה א . הבעיות מוצגות כטקסטים המתארים מצב שיש בו נתונים כמותיים מסוימים , והתלמידים צריכים לגלות נתונים כמותיים אחרים . כדי לענות על השאלה שבבעיה צריכים התלמידים לאסוף את הנתונים הקיימים בבעיה , לעתים להוסיף עליהם נתונים על סמך ידע קודם או על סמך חיפוש במקורות מתאימים , ולבצע פעולות מתמטיות . נציין שבתחילת לימודי המתמטיקה , כשהתלמידים עדיין צעירים , הטקסטים פשוטים כדי למנוע קשיים הנובעים מיכולות קריאה ושפה . רגע › חושבים ! מה מאפיין את הבעיות המילוליות שבהן עוסקים בראשית לימודי המתמטיקה בבית הספר ? בעולם בית הספר נהוג לעסוק בסוגים שונים של בעיות מילוליות . חלק מהבעיות הן " פשוטות . " כל הנתונים הנדרשים לפתרונן נמצאים בהן , ועל התלמידים לפתור את הבעיה תוך שימוש במודלים מתמטיים על בסיס הנתונים שלפניהם . אחרות הן " בעיות לא שגרתיות" או " בעיות פתוחות . " בבעיות אלה על התלמיד להשלים נתונים על סמך ידע עולם או על סמך איסוף נתונים המתאימים לסיטואציה המתוארת ממקורות מידע שונים . הוא נדרש להניח הנחות שלאורן יפתור את הבעיה הנתונה , ושינוי ההנחות יכול להוביל לפתרונות שונים . בעיות אלה מתייחסות למציאות ומביאות בחשבון את אילוצי המציאות .
|
|