א. בנדין

עמוד:13

כשהגיע לגיל מצוות שילם מנחם מנדל לאברך שהביא מחוץ לעיר , על מנת שיישב עם ה'בר מצווה בודוער' ויכין עמו את הדרשה . את 8 תיאורה שיבץ מלץ - על פי עדותו בפני יהושע גבעוני - בסיפורו ' ברית , ' אותו כתב ופרסם בארץ ישראל שש עשרה שנים מאוחר יותר . " הרבה עמלו , הוא והרבי שלו , אברך בעל זקנקן צהוב ודליל , הרבה עמלו על ה'פשט'ל' החריף והמסובך , " כתב , "עד שיכלו לו , עד שיצא 9 'הדרוש' הנפלא ההוא שלם ומחוטב בפי מאיר . "ל' לאחר בר המצווה החליט אביו כי עליו לקבל חינוך תורני רציני , ושלחו ללמוד בישיבה אצל האדמו"ר רבי שמואל מסוכטשוב , נכדו של הרבי מנחם מנדל מקוצק . ר' שמואל המשיך את דרכו של אביו , האדמו"ר אברהם מסוכטשוב , שהיה פוסק הלכות גדול ומקובל , לא רק בקרב חסידיו אלא ביהדות פולין בכללה . מוצא משפחתו של ר' אברהם היה בבנדין , אותה עזב כשנשא לאשה את בתו של הרבי מקוצק . הוא היה רבו הנערץ של מנחם מנדל מלץ , לביתו עלה לרגל לקבל עצה טובה ובחצרו הסתופף בחגים . ר' אברהם הקים את הישיבה בסוכטשוב ופיתח בה דרכי לימוד ייחודיות , שמשכו אליה לומדים מחצרות חסידים רבות מכל רחבי פולין . גישתו ללימוד תורה זכתה לכינוי 'הדרך הסוכטשובית , ' ועיקרה היה : לימוד גמרא על פי השכל הישר והימנעות מפלפולי סרק . בתוך תקופה קצרה גדלה הישיבה , ומסופר עליה כי משנתרבו בני הישיבה התחלקו הלומדים למשמרות ולא פסק קול רינה של תורה ותפילה מבית מדרשו של ר' אברהם מסוכטשוב כל היום וכל הלילה . בין ר' אברהם לבנו שררו יחסי קרבה מיוחדים , ובשנת 1910 כשנפטר 'הגאון מסוכטשוב' - כך נקרא ר' אברהם בפי כל - עזב ר' שמואל את דירתו , שבאחד מחדריה פתח חנות יין לפרנסתו , עבר אל 'החצר' בה התגורר אביו , וקיבל על עצמו את המשך השושלת החסידית ואת ראשות הישיבה . כשהחליט מנחם מנדל מלץ לשלוח את בנו לישיבה היתה הבחירה בסוכטשוב מובנת מאליה . העיירה , הממוקמת שישים קילומטרים מדרום לוורשה הבירה , היתה מרוחקת כחמש מאות קילומטר מן העיר . 8 דוד מלץ - ציונים ביוגראפיים , רשומים בידי יהושע גבעוני , ארכיון יד טבנקין , [ להלן : אי , 15 115 / 2 / 3 , [ ט" עמ' . 13 [ להלן : מלץ , יהושע גבעוני . [ . 9 דוד מלץ , חתחתים בדרך , ת"א , תש"ז , עמ' . 93 [ להלן : מלץ , חתחתים כדרך . [

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר