פראנץ רוזנצווייג ודרכו אל היהדות

עמוד:י

ביאיגרתו אל העבריים' את הנצרות כמסקנה הגיונית של היהדות . גם המים יונרים דורשים , שיהודי ישמור את מצוות היהדות בשעת התכוננו לקראת הטבילה . שהרי רק הטבילה תשחרר את היהודי —כך דעתמ —מן החובה למלא אחרי המצוות . רוזנצווייג נאבק , אחרי אותה השיחה בלילה , במשך חודשים היאבקות פנימית קשה . בא הסתיו , 1913 הימים הנוראים ממשמשים ובאים . רוזנצווייג , אשר גילה כבר להוריו את החלטתו להתנצר' רצה להילוות אל הוריו לתפילה בראש השנה וביום הכיפורים . אך אמו לא רצתה בזה , כי היא ראתה בתפילה זו עם הציבור של איש , העומד לעזוב אותו , ביזיון לקהילה . יאבוא לבית הכנסת ואבקש לגרש אותך . בבית הכנםת שלנו אין מקום לכופרים . ' רוזנצווייג החליט לנסוע לברלין ובילה את יום הכיפורים בבית כנסת קטן של יהודי מזרח אירופה , והתפילה הזאת של יום כיפוריס זה החזירה אותו ליהדות . הוא יצא מבית התפילה , והוא אדם אחר . בפעם השנייה כבשה אותו האמונה , והפעם אמונת אבותיו . ביום 31 באוקטובר כותב הוא אל קרובו ארנברג ' . רודי היקר , אני מוכרח להודיע לך דבר , אשר יגרום לך עגמת נפש ולא יהיה מובן לך . לאחר שיקול דעת ממושך , וכמו שאני סבור מעמיק , הגעתי לידי ההכרעה , לחזור בי מהחלטתי . החלטה זו אינה נראית לי עוד הכרחית , ולכן , במקרה שלי , אינה נראית לי עוד אפשרית . אני נשאר אפוא יהודי ' . עלינו לתת דעתנו על נוסח זד . של המכתב ! ההתנצרות איננה נראית לו עוד הכרחית , מכיוון שהוא יהודי . באחד המכתבים המאוחרים יותר ניסח רוזנצווייג את הדבר במלים הבאות : 'האם צריך אני להתגייר לנצרות , אני שנבחרתי מלידתי ' ? ההכרח להתגייר קיים בשביל הגויים עובדי האלילים ? בשבילם הנצרות היא הדרך אל האמונה , הדרך מן היבך אל האב שבשמים . אבל ליהודי דרך זו של התגיירות לנצרות אינה הכרחית , מכיוון שהוא כיהודי נבחר מלידתו ומלכתחילה קרוב הוא אצל אביו . באותו מכתב אל ארנברג ממשיך רוזנצווייג : 'הנצרות מכירה באלוהי ישראל , אך לא כאלוהים אלא כ"אביו של ישוע הכריסטוס . " הנצרות עצמה דביקה ב"אדון" רק משום שהיא יודעת שאין דרך לבוא אל האב בלתי אם על ידיו . הוא יישאר "האדון" אצל כנסייתו לעולם , עד קץ הימין . אז שוב לא יהיה "אדון" ויהיה כפוף לאב . כי ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד . אנו מסכימים בינינו לגמרי אשר לכריסטוס וכנסייתו ומשמעותם לעולם כולו % אין איש יכול לבוא אל האב בלתי אם על ידיו . אין איש יכול לבוא אל האב ! אולם המצב שונה לחלוטין לגבי מי שאינו צריך לבוא אל האב , מאחר

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר