מבוא

עמוד:ח

מכובדת להתבוללות ולהמית דת . דרכו והגותו עוררו את התפעלותם של יהודי גרמניה וגם של נוצרים רבים . בגיל עשרים ושבע חזר אל היהדות . ארבע שנים אחר כך , כשהיה חייל בחזית , הציע תוכנית מהפכנית לחינוך היהודי בגרמניה . את ספרו הפילוסופי המרכזי כתב שנה אחרי כן בגלויות מן החזית . בגיל 35 חלה במחלת שיתוק מנוונת , אך למרות מחלתו הקשה המשיך לעסוק במחקריו . שמונה שנות חוליו היו שנים של עבודה רוחנית אינטנסיבית , התעלות ואומץ לב לשאת את מדווי גופו , ועוד בחייו היה לאגדה . בן ארבעים ושלוש היה במותו . ראינו בו — כפי שכתב גרשם שלום — את 'אחת ההתלבשויות הנעלות ביותר של שר עמנו , הגניוס הדתי . ' עיקר שיטתו הפילוסופית של רוזנצווייג ותפישתו העשירה והעמוקה נפרשים לפנינו בספרו 'כוכב הגאולה , ' במאמריו הרבים , בפירושו לשירת ר' יהודה הלוי ובמכתביו הרבים המובאים בספר זה . במשך ארבע שנות חייו האחרונות עבד עם בובר על תרגום התנ"ך לגרמנית . הם ביקשו לקרב באמצעות התרגום את ספר הספרים הן לעולמו של היהודי הגרמני הן לעולמם של הגויים . בעבודתם ביקשו גם לחשוף את הדיבור האלוהי החי שקדם לכתוב המקראי . על רוזנצווייג אמר בובר כי התורה הגדולה שקיבל אז מן החבר הצעיר , היתה איחוד אמונה והומור . הוא כתב : ' משום דבר לא התפעלתי כל כך בכל שנות הסבל של פראנץ רוזנצווייג כמו מחיוכו . לא היה זה חיוך מלאכותי ולא היה זה חיוך מעושה ; הוא נבע מעומק כנות אישיותו . לא היה זה חיוך מחושב ונכנע , אלא חיוך מתוך אמונה ונוכחות . הבדיחות שהופיעו כמעט בכל דף של הערותיו לכתבי היד של התרגומים היו בדיחות אמיתיות , בדיחות טבעיות . ובכל זאת כמו תודה , כמו תפילות הודיה . ' ההומור היה אצל רוזנצווייג המשרת של האמונה , אבל הוא היה גם אחיו לחלב אם . כך נראתה האמת הקיומית המאמינה של רוזנצווייג לבובר . ילדות ונעורים פראנץ רוזנצווייג נולד בקאסל ב 25 בדצמבר . 1886 הוא היה בן יחיד לחרשתן אמיד ולאם יפה ונאורה שהתעניינה בספרות ובאמנות , וניסתה לעקוב אחרי האירועים הרוחניים והתרבותיים של זמנה . 1 גרשם שלום , דברים בגו ( תל אביב , ( 1976 עמ' . 410 . Martin Buber , Der Jude wid sein Judentum , Koln 1963 , pp . 817 , 827 2

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר