הקדמה

עמוד:13

פרויקטים אינטלקטואליים של חילוניות יהודית המזניחים את היהדות כפרקטיקה ומעלים על נס את הלימוד של טקסטים יהודיים מכוננים . חלקו הראשון של הספר , הפרק הראשון והשני , מציג דיון תיאורטי המורכב משני חלקים משלימים . בפרק הראשון תידון תזת החילון ותוצג הביקורת על תזה זו במסגרת המהלך התיאורטי הבתר חילוני . כן ייבחנו בו השלכותיו של מהלך זה על הבנת רעיון המסורת והיחס אליה . פרק זה יעסוק גם במודרניות : אציג כמה מהניסיונות לנסח מחדש את המודרניות באופן המשוחרר מהנחת האוניברסליות המערב אירופית - הנחה מרכזית בתזת המודרניזציה והחילון , שלפיה מודרניות ומסורת הן הפכים גמורים . בפרק השני אגבש את יסודותיו התיאורטיים הכלליים של מערך העמדות המכונה "מסורתיות , " ואנסה לברר את רעיון המסורת והיחס אליו מנקודת מבט בתר חילונית , המתעלה מעל ההנגדה בין מודרניות למסורת . בירור כזה הוא לטענתי צעד הכרחי לקראת הבנה עמוקה של העמדה המסורתית . חלקו השני של הספר , למן הפרק השלישי ועד הפרק השישי , יעסוק בדיון פרשני בחילוניות הישראלית ובבחינתה מנקודת המבט המסורתית . בפרק השלישי אתווה קווים לדמותה של החילוניות הישראלית . אפתח במיפוי כללי של הזהות החילונית , ואתמקד בקבוצה הדומיננטית , "החילונים של בררת מחדל" - כלומר חילונים שזהותם היהודית מוגדרת על דרך השלילה . אנסה לברר מהי המשמעות של ההזדהות כחילוני במונחים פרקטיים של אמונות ואורח חיים , ולשם כך אסתייע בנתוני דוחות גוטמן , שמתבססים על סקרים מקיפים שנערכו בקרב היהודים בישראל על ההתנהגות הדתית ותפיסת הזהות העצמית ( לוי ואחרים ; 2002 אריאן וקיסר שוגרמן . ( 2012 בפרק זה אייחד דיון קצר גם למאמץ האינטלקטואלי לנסח הגדרה פוזיטיבית של הזהות החילונית . בפרק הרביעי אעבור לתיאור נקודת המבט המסורתית על החילון והחילוניות בישראל , ואיעזר לשם כך בבחינה אמפירית . בחינה זו נסמכת על פרויקט מחקרי נרחב , שבמסגרתו קוימו ראיונות עומק עם יותר ממאה ישראלים וישראליות יהודים ילידי ישראל , בני עשרים עד חמישים , המזדהים כמסורתים . כבר התבססתי בעבר על ראיונות אלו לצורך דיון במערך הזהויות המסורתי ( ידגר ;( 2010 שם התמקדתי בהבנה ובפרשנות של עולם המשמעויות , הזהויות והערכים המסורתי , ובמידה רבה היה זה דיון שעניינו בחינה עצמית פנימית . ואילו בספר זה נקודת המבט המסורתית תשמש לי לבחינת המרחב התרבותי הדומיננטי שמעצב במידה רבה את מערך הזהויות המסורתי - המרחב החילוני . בפרק החמישי אתמקד בפן אחד של הזהות החילונית שנחשף מבעד לעדשות המסורתיות - הניטרליות העדתית . המסורתיות קשורה קשר הדוק לעדתיות , וליתר דיוק - למזרחיות . והיות שהעדתיות היא הכלי שבאמצעותו נשמר המגע עם המורשת התרבותית ועם המסורה , ההתכחשות לה פוגעת ביכולתה של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר