הקדמה

עמוד:12

לוותר על נוכחותם במרחב המחולן ולנהל אורח חיימ דתי אורתודוקסי . הביקורת החילונית כלפי המסורתים חושפת את "היוהרה של החילוניות , " כהגדרתו של ויליאם קונולי . ( Connolly 1999 ) העמדה החילונית מתאפיינת בחוסר סובלנות ובדחייה של מי שאינו מקבל את המטפיזיקה שעליה היא מבוססת ( ראו גם - ( Taylor 2007 אף על פי שהיא מעלה על נס את ערכי הסובלנות והפלורליזם . העמדה המסורתית - ובייחוד התמודדותה עם שלילת הלגיטימיות שלה - היא ראיה לגורלו העגום של מי שבוחר שלא להזדהות עם עמדות חילוניות . המבט השולל שמפנים החילונים אל המסורתים חושף אה תלותה של החילוניות בתמונת העולם הדו קוטביה הן להגדרת חילוניותה והן להגדרת יהדותה . המסורתים מציגים חלופה חיה ונוכחת של מודרניות ללא חילון , ועל כן הם נתפסים כאיום על זהותו של מי שמוגדר על פי הניגוד לאחר . המסורתים מאיימים בעצם קיומם על שני צדי המערך הדו קוטבי של הגדרת הזהות , ומשבשים את תפיסת העולם הבנויה עליו . יתרה מזו , ערעור המבנה הבינרי מאיים על מעמדם של שני הצדדים - החילונים כבעלי המונופול על הגדרת המודרניות , הקדמה והחירות ; והדתיים , לרוב הממסד הדתי האשכנזי , כבעלי המונופול על הגדרת האותנטיות היהודית . ספר זה יבחן את התגובה החילונית גם על איום זה . בטרם אפנה לתיאור פרקי הספר , אעיר כמה הערות הנוגעות לגישה העקרונית הננקטת בו . ראשית , חשוב לומר כי גם אם העמדות המסורתיות שיוצגו בספר הן לרוב ביקורתיות כלפי החילוניות , המסורתים יונקים מן החילוניות , קרובים אליה קרבה אינטימית ומכירים אותה היטב . שנית , העובדה שהספר עוסק בביקורת החילון מעמדה מסורתית עלולה להביא להתעלמות מפגמיה של המסורתיות ולהדגשת ליקוייה של העמדה החילונית , בין השאר בגלל כתמים עיוורים בשדה הראייה של המבקר . ואולם , אין להבין מכך שהמסורתיות מציעה חלופה מושלמת , חסרת דופי , לפרשנות המסורה היהודית ולמחויבות לה , ושהחילוניות לעומתה כולה שלילית ; וגם אין בכך כדי לומר שהמסורתים הם נעדרי ביקורת עצמית . אדרבה , רבים מהמסורתים רואים בביקורת העצמית ובתחושת האשמה חלק מרכזי של זהותם ( ראו במיוחד ידגר . ( 120-103 , 2010 אך כאמור , אין ענייני כאן בדיון ביקורתי במסורתיות ; משימתו העיקרית של הספר היא הצעת מבט בוחן וביקורתי על החילוניות הישראלית . שלישית , אציין כי אני מודד את היהודיות בראש ובראשונה על פי קיומו של אורח חיים מסוים ( ופחות כפילוסופיה , למשל . ( השקפה זו עולה בקנה אחד עם מסורת יהודיה ארוכת שנים , ותואמת כמה מהטיעונים הפילוסופיים המשכנעים ביותר באשר למהותה של המסורת . היא לבטח עומדת בשורש העמדה המסורתית שספר זה מאמץ כנקודת מוצא לביקורת החילון . אחת מהשלכותיה של השקפה זו היא ספקנות כלפי גישות טקסטואליות גרידא אל המסורת היהודית , כלומר

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר