הקדמה

עמוד:11

מלכל קבוצת זהות אחרת בישראל , לפחות בהקשר של השימור והאשרור של זהותם היהודית על השלכותיה הפוליטיות . כמובן , אופייה היהודי של המדינה , או היעדר ההפרדה בין דת לפוליטיקה בישראל , משמש באופנים רבים גם את הזהות הדתית ומשפיע עליה עמוקות . אבל , כאמור , לא זה ענייני כאן . המסורתיות מאירה גם , על דרך הניגוד , את סוגיית היעדר הזהות העדתית בקרב החילונים , או ליתר דיוק את הכחשתה של זהות זו . היא מדגישה את בנייתה של החילוניות הישראלית ( האשכנזית ברובה ) על בסיס הרחקתה של הזהות העדתית ( הן האשכנזית והן המזרחית . ( במילים אחרות , המסורתיות מבליטה את התכחשותה של החילוניות הישראלית למסורת העדתית שלה , ואת מורכבותה הרבה של המציאות הישראלית , מורכבות שהפוליטיקה הלאומית ( החילונית ) המאחדת מבקשת להסוות . היא מדגישה את פיצולה של החברה הישראלית , הן מבחינה אתנית והן מבחינה דתית , וזורה אור על מערכי הזהות המגוונים בה , בכללם הזהות החילונית . המסורתיות , המזוהה בישראל עם המזרחיות , אינה יכולה להתעלם מזהותה העדתית , לדחוק אותה הצדה או להתכחש לה . הדבר נכון ביתר שאת באשר למסורתים האשכנזים ( כחמישית מכלל המזדהים כמסורתים ; ראו לוי ואחרים ;( 2002 בעבורם הזהות המסורתית מחייבת התמודדות חדשה עם הזהות העדתית . הדיאלוג המסורתי עם המסורת היהודית על רכיביה הדתיים , האתנו לאומיים והעדתיים מדגיש את היעלמותו של הדיאלוג החילוני עם המסורת.- החילוניות הישראלית נטשה את הדיאלוג הזה והיא מונעת את האפשרות לחדשו בעתיד . תחת זאת היא נסמכת על בנייה ( ויש אומרים המצאה ) של מסורת לאומית מדינתית . אף על פי שלמסורת הלאומית יש רכיבים דתיים ועדתיים מובהקים , היא מתכחשת להם ושוללת את הלגיטימיות שלהם , לרוב בשם ערכים ממלכתיים ( אטטיסטיים ) של האחדה , שזוכים לכותרות דוגמת "אחדות לאומית" ( בעיקר אל מול האיום שמציב האחר הלאומי , ( "קיבוץ גלויות , " "כור היתוך" ו"איחוי שסעים . " הזהות הפוליטית הלאומית המדינתית - והמסורה הלאומית שהיא בונה ומקדמת - משמשת אפוא מעין תחליף למסורת דתית אתנו לאומית , אך גם למסורת העדתית . מחירה של נטישת הדיאלוג עם המסורת הוא בין השאר ראיית המסורת כעניין דתי מובהק . התפקיד השני של המסורתים בכל הנוגע להבנת החילוניות הוא חשיפת תמונת העולם הדו קוטבית המאפיינת את החילונים . תפקיד זה מתברר בבחינת יחסם של החילונים אל המסורתים . הללו חווים לחץ מתמשך מצד החילונים ( וגם מצד הדתיים ) לנטוש את העמדה "השעטנזית" או "ההיברידית" שלהם " ) לא זה ולא זה" או "גם זה וגם זה . ( " הם נדרשים לנקוט צד ולפעול כמתחייב מבחירתם - כלומר לוותר על אורח החיים היהודי במרחב המחולן לכאורה , או לחלופין

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר