דבר העורכים

עמוד:10

היא חייבת להיות מורכבת ממה שהוא מכנה "בריתות נטולות-מרכז , " קרי , שותפויות אד-הוק עם קבוצות המזוהות כימניות סביב מכנים משותפים ספציפיים , כגון המלחמה נגד הפרטת החינוך והמאבק בפגיעה במרקם האקולוגי שאנו חיים בו . כאיש שמאל וכפעיל חברתי פרוגרסיבי , הוא מודע למחיר המשמעותי שהוא משלם על שיתוף הפעולה עם גורמים שבהקשרים אחרים פועלים נגד אמונותיו הבסיסיות , אך אותן בריתות לא צפויות הן עבורו סיכון שראוי לקחת , ואולי אף הכרחי לקחת , לנוכח התעצמות כוחות ניאו-ליברליים וניאו-שמרניים המאיימים להפוך את בתי הספר למצע נוח למפרסמים ולזירה שתנציח ואף תחזק את האי-שוויון בין קבוצות חברתיות . זאת ועוד : אפל מאמין ש"ימניות" היא נטייה פוליטית בת-שינוי , ושבריתות היברידיות מהסוג שהוא מציע עשויות לסלול את הדרך למעבר מימין לשמאל . גם אודי אדיב , אורה מור , פייסל עזאייזה ורחל הרץ-לזרוביץ מציעים כפתרון - בהתבסס על התיאוריה של הגל על האדון והעבד - מגע חברתי-פוליטי לא צפוי , החותר נגד קווי המתאר המאפשרים להגמוניה לפעול באין מפריע . אלא שבמקרה שלהם אין מדובר בברית חר-פעמית ותלוית אינטרס ספציפי , וגם לא בכזו שתעביר אנשים מהצד האחד לצד האחר , אלא בפעילות משותפת , שמתוקף התקיימותה ארוכת הטווח ממוססת את עצם הקטגוריות המפרידות שעליהן מבוססת הדינמיקה הפוליטית הלא-שוויונית בישראל . ההרכב הערבי-יהודי של התלמידים בבית ספר בגליל שבו עוסק מחקרם , והמפגש הקבוע בין ההורים שנוצר בסיטואציה הזאת , עשויים לטענתם לחולל שינוי זהותי עמוק בקרב כל המעורבים : ההגדרה העצמית הישנה של "ערבים" ו"יהודים , " על האפליה הסמלית והחומרית הכרוכה בה , מפנה את מקומה להגדרה עצמית חדשה — כבני אדם , כאזרחים , כהורים ובילדים החיים יחד באותה סביבה . הגדרה חדשה זו מאפשרת את היווצרותם ההדרגתית של כבור הדדי , שוויון ותפיסת האחר כסובייקט . אם אפל מצד אחד ואדיב ועמיתיו מן הצד השני מציעים חיבורים מפתיעים כדרך אפקטיבית להבקיע דרך למציאות אלטרנטיבית , טובה ומוסרית יותר , נדמה שהחיבור שמקדם אלוני היה אמור להיות בגדר המובן מאליו : חינוך ופילוסופיה . הוא מראה שצימוד זה ניבט אלינו שוב ושוב באופנים משתנים מהמסורות הגדולות של העבר הרחוק — הקלאסית , העברית והקונפוציאנית - אשר התוו , יחד עם תרומה מודרנית חיונית , את המטרות הגדולות של הפעילות הפילוסופית : הרחבת הדעת , החתירה לחיים בעלי משמעות , ההתעלות על פני דעות קדומות , החיפוש אחר הטוב והאמיתי , רדיפת הצדק ואימוץ המחשבה הרציונלית והביקורתית . אם לתהליכים אלה , החיוניים כל כך להגשמתם של חיים מלאים , עשירים ואוטונומיים ,

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר