הקדמה

עמוד:9

מנקודת ראות אחרת ומתוך השקפה 'חשמונאית' מגיע י . קלוזנר על סמך אותם המקורות , לכלל מסקנה , שהורדום היה רשע גמור , שקם על בית חשמונאי החוקי והשמידו , וחמס ושדד את העם היהודי כדי למצוא חן בעיני הגויים . בדין גמל לו העם היהודי בשנאת עולם . ברור שהרגש הלאומי קלקל לו , לקלוזנר , את השורה ולא נתנו לקרב אל דמותו של הורדוס בלא משפט קדום . כל מה שעשו החשמונאים אפשר להסביר ולסלוח , ואילו כל מעשיו של הורדוס , ואפילו המתוקנים והמועילים שבהם , לא באו אלא לצורך עצמו של אותו רשע . משפט קדום שמקורו במסורת התלמודית והיהודית הכללית על הורדוס הניע גם את גרץ הגדול , בתארו את פועל חייו של המלך . גרץ אינו רואה אפילו נקודת אוד אחת בחיי הורדוס . לפנינו עומד עריץ זועף וצמא דם , המחזיק בצפרניו את קרבנו המפרפר ואינו מרפה ממנו עד שמצץ מתוכו את כל דמו . כשם שההיסטוריון מלא רחמים לקרבן האומלל כך הוא מלא שנאה לרוצח . שנאה זו ערפלה את מבטו ומנעה אותו מלראות נכוחה . החיבור היחידי שנכתב מעיקרו ומתוך מאמץ בן ונכון לתאר את הורדוס ופעלו בלא מניעים רגשיים , חיוביים ושליליים , ולחתור אל האמת עד כמה שידו מגעת באמצעים העומדים לרשות ההיסטוריון , היא עבודתו של ואלטר אוטו , ( Waiter otto ) שנתפרסמה באנציקלופדיה של פאולי ויס 1 בה Pauiy-wissowa , Reai-Enzykiopadie , ) . ( Suppi . 11 כל המעלות שנמנו בחיבור מדעי מצויים באותו מחקר . שימוש יסודי בחומר הקיים מזה ושיפוט מתון ושקול מזה , שמאמרו המפורסם של טאקיטוס sine ira et studio הולמו , חברו יחדיו , כדי להביא לעולם יצירה שלמה בתכלית . אוטו לא הניח שום ידיעה בעלת חשיבות כלשהי שלא השתמש בה שימוש נבון , ולא נרתע מפני שום קושי כדי להבהיר את העניין שהיה לפניו . בלא הפרזה מותר לומר , שמחקרו של אוטו הוא הטוב במחקרים שנכתבו על הורדוס עד היום . אין לך כמעט עמוד בספרי זה שלא יעיד על מידת הלקח שלקחתי ממנו . אולם מאז נתפרסם המאמר עבר כמעט יובל שנים . במשך הזמן הזה חלו שינויים שונים , הן בהשקפות על כמה וכמה עניינים והן בכיוון החקירה . עניין מיוחד מוצאים החוקרים בימינו במצע הרעיוני של תולדות עמים ומדינות , כלומר במערכת האידיאות ששימשו צידוק ותוכן לקיומם של הללו . גם מלכות רומי זכתה לעיון ממצה מסוג זה , ואין ספק שידיעתנו בתחום זה התקדמה הרבה . הורדוס הוא חלק מן העולם העתיק , וגם עליו חל מה שחל על יתר בני דורו . בעבודתו של אוטו אין רמז כלשהו לעניין זה . אוטו אינו עוסק כמעט ; imponderabiiia-n עיסוקו הוא היש ה'ממשי / ואותו הוא מעביר לפני הקורא באמנות מושלמת . חסרון זה השתדלתי להשלים במידת מה , ואם יש חידוש כלשהו בספר הנמסר בזה לקורא , הרי יש לחפשו בעמודים העומקים בעניין הנזכר . על כל פנים הצבעתי על עניין שיש לענות בו , ויבואו אחרים וישלימו את המלאכה . תוך כדי עבודה התברר לי , שאי אפשר להקיף בחיבור זה גם את תולדותיהם של צאצאי הורדום בלא להגדילו יתר על המידה . משום כך החלטתי להצטמצם בתחום מלכות הורדוס ואישיותו . בית הורדוס הוא נושא לחיבור אחר , מצומצם יותר .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר