מה בין ששת הימים לבין יום הכיפורים

עמוד:12

מה בין ששת הימים לבין יום הכיפורים רק שש שנים הפרידו בין האירועים הדומים שחווה שלום גרין , אבל איזה הבדל בתנאי הפתיחה - ובתוצאות שלום גרין | רס"ן ( מיל ( ' קצין המערך בפיקוד הדרום במלחמת ששת הימים וקצין המערך בפיקוד הדרום במלחמת יום הכיפורים ואחריה בערב יום העצמאות 1967 נתקעה יחידת מודיעין של 515 על “ הר שגיא" והיה צורך שתובא לה אספקה . הייתי אז קצין מערך צעיר בפיקוד הדרום , וכשחיפשו מתנדב שיוותר על יציאת החג - מצאו אותי . יצאתי לדרך וחזרתי למפקדת פיקוד הדרום בבאר שבע במוצאי יום העצמאות ( במסלול שארך אז כמעט יום לכל כיוון . ( עם כניסתי הופתעתי לראות את קמ"ן הפיקוד סא"ל מאיר מאיר יושב במשרדו . “ הצבא המצרי זורם לסיני .... תתארגן להמשך , " אמר . ההתארגנות הייתה קלה , היות והכול בחולית המערך היה מוכן לחירום , החלה תקופת ההמתנה הידועה ובסיומה מלחמת ששת הימים והכול בספרי ההיסטוריה . ערב יום הכיפורים , 1973 ישבתי בביתי בחיפה עם חברים ולפתע צלצול טלפון . על הקו רס"ל יוסי מלל שמזמין אותי לבוא לבקרו . המתנתי עד שתסתיים זריקת האבנים השנתית בכבישים ויצאתי לבאר שבע , במחשבה שעד מוצאי שבת אהיה בבית . באותה תקופה הייתי כבר קצין מילואים במערך פיקוד דרום , זה עתה סיימתי את לימודי ההנדסה בטכניון והייתי מובטל עם תקווה . הגעתי לפיקוד לאחר חצות ושם בישר לי סא"ל דוד גדליה שממחר – מלחמה , ושעלי “ לקבל פיקוד . " לכאורה אירועים דומים בהפרש של שש שנים , אבל איזה הבדל בתנאי הפתיחה - ובתוצאות . נכנסתי למערך והתחלתי לנסות להתארגן לבאות . נתוני הפתיחה היו גרועים משאפשר לצפות , הן בנוכחות בעלי תפקידים והן ברמת העדכון של חומר המודיעין . למזלי הטוב , היה שם שלמה גרטנר , ששלט בחומר והפך מהר מאוד לציר המרכזי בהתארגנות שלנו לבאות . קצין המערך הקבוע לא היה ביחידה באותם ימים עקב מחלה , והגיע לאחר לחצים שלי רק בשבת לקראת שעות הצהרים - נתון קריטי לחובת קצב ההתארגנות שלנו . בצהרי היום , בעודי ממתין באפסנאות לחתום על עוזי ומחסניות על מנת לרדת לסיני , נשמעה צפירת המלחמה . הפעם זה אמיתי . הגעתי לחפ"ק “ אום חשיבה" לאחר מסע של שעות , שהחל בצהריים ונמשך עמוק לתוך הלילה ברפידים , שם חברתי לשיירה שעלתה להר . “ אום חשיבה" של הימים הראשונים הייתה דוגמה חיה ובועטת של טירוף מערכות . בניגוד , 1967-ל אז מנה חפ"ק אלוף הפיקוד ישעיהו גביש כמה עשרות אנשים שפעלו מתוך מספר נגמ"שים ממלחמת העולם השנייה ( בתמונה , ( התקבצו ובאו לאום חשיבה מאות ואולי אלפים במטרה לאייש את המקום ויצרו כאוס אדיר . בתוך כל המהומה היה עלינו להתארגן ולייצר תמונת מודיעין . במהרה התגבשה קבוצת קציני המערך בראשותי , רובם המכריע קציני מילואים . על כל עבודת היחידה פיקד סא"ל דוד גדליה , קצין מקצועי ומנוסה אשר ייצג את תמונת המודיעין ליד שולחן אלוף הפיקוד גורודיש ( לא מומלץ לבעלי לב חלש . ( בתום יום הקרבות הראשון , ניסינו לברר את תמונת האויב . בירור קצר באג"ם העלה חרס , וניסיון להרכיב תמונת מצב מתוך הררי החומר שנפלט ממכשירי הטלפרינטר היה גם הוא חסר סיכוי בזמן שעמד לרשותנו . למזלנו עמד לנו “ אלוהי תחריר" - אותה סדרת תרגילים ששימשה מסווה לפתיחת המלחמה ונותחה טנק T-34 מצרי פגוע בסיני , . 1967 1967-ב לא הייתה כל התראה מוקדמת לכך שהמצרים החליטו לקדם כוחות לסיני