מבוא

עמוד:12

נהנים לעבוד זה עם זה . עמוס תמיד היה מצחיק מאוד , ובמחיצתו הפכתי גם אני למצחיק , וכך בילינו שעות של עבודה רצינית בשעשוע מתמשך . ההנאה שמצאנו בעבודה המשותפת עשתה אותנו סבלניים להפליא ; קל פי כמה לחתור לשלמות כשלא משתעממים ולו לרגע . ואולי חשוב מכול , הפקדנו את אקדחי הביקורת שלנו בכניסה . גם עמוס וגם אני היינו ביקורתיים ופולמוסיים , הוא אף יותר ממני , אך במהלך שנות עבודתנו המשותפת איש מאיתנו מעולם לא ביטל כלאחר יד את דברי האחר . אכן , אחת ההנאות הגדולות שמצאתי בעבודתנו המשותפת היתה שעמוס ראה לעתים קרובות את הפואנטה של רעיונותי המעורפלים בבהירות רבה יותר משראיתי אני . עמוס היה ההוגה הלוגי יותר , עם אוריינטציה לתיאוריה וחוש כיוו ּ ן מושלם . אני הייתי אינטואיטיבי יותר ונטוע בפסיכולוגיה של תפיסה , שממנה שאלנו רעיונות רבים . היינו דומים במידה מספקת כדי להבין זה את זה בקלות , ושונים במידה מספקת כדי להפתיע איש את רעהו . פיתחנו שגרה שבה בילינו את מרבית ימי העבודה שלנו יחד , לא אחת בצעדות ארוכות . במשך ארבע עשרה השנים הבאות היה שיתוף הפעולה בינינו מוקד חיינו , והעבודה שיצאה תחת ידינו במהלך השנים הללו היתה הטובה ביותר שמי מאיתנו עשה אי פעם . במהרה סיגלנו לעצמנו מנהג שהתמדנו בו לאורך שנים רבות . המחקר שלנו התנהל כשיחה , שבמהלכה המצאנו שאלות ובחנו יחד את תשובותינו האינטואיטיביות . כל שאלה היתה בבחינת ניסוי זעיר , וערכנו מדי יום ניסויים רבים . לא חיפשנו ברצינות את התשובות הנכונות לשאלות הסטטיסטיות שהצבנו . מטרתנו היתה לזהות ולנתח את התשובה האינטואיטיבית הראשונה שעלתה בדעתנו , זו שהתפתינו להשיב גם כאשר ידענו שהיא שגויה . האמנו — בצדק , כפי שהסתבר — שכל אינטואיציה המשותפת לשנינו תהיה משותפת גם לאנשים רבים אחרים , ושיהיה קל להדגים את השפעותיה על שיפוטים . פעם גילינו ברוב חדווה שהיו לנו רעיונות אוויליים זהים לגבי המקצועות העתידיים של פעוטות אחדים ששנינו הכרנו . יכולנו לזהות את הפרקליטה הווכחנית בת השלוש , את הפרופסור החנו ּ ן , את הפסיכולוגית האמפתית והפולשנית קמעה . מובן שניבויים אלה היו מגוחכים , אך הם עדיין קסמו לנו . מעבר לכך היה ברור שהאינטואיציות שלנו נקבעו על ידי הדמיון בין כל ילד לסטריאוטיפ התרבותי של מקצוע . התרגיל המשעשע סייע לנו לפתח תיאוריה שהחלה להתגבש בדעתנו באותה עת לגבי התפקיד של דמיון בין דברים בניבויים . המשכנו לבחון ולפתח את התיאוריה בעשרות ניסויים , כגון בדוגמה שלהלן . כשאתה נותן דעתך על השאלה הבאה , הנח בבקשה שסטיב נבחר באקראי ממדגם מייצג :

כנרת, זמורה ביתן, דביר - מוציאים לאור בע"מ

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר