מבוא

מתוך:  > הדתל"שים > מבוא

עמוד:11

הפעמים הראשונות , החטאים והסליחות ; למה בחרו לעזוב , למה הם מתגעגעים , על מה הם כועסים ; מה שמחו להשיל מעליהם , ומאילו הרגלים כבר לא ייפטרו לעולם ; מה הם חיפשו , מה מצאו לבסוף , ואיך נראים חייהם כעבור שנים . אך לא רק דתיים לשעבר : הספר כולל גם ראיונות עם דמויות בולטות ומוכרות היטב בחברה הדתית לאומית ואף מחוצה לה – רב וראש ישיבה , איש אקדמיה , חבר כנסת , איש טלוויזיה וקולנוען . המשותף לכולם הוא עיסוק מתמשך בשאלת הדתלשים ויכולת להאיר על התופעה מן העבר הדתי של קו ההפרדה . למרות הניסיון לשרטט קווים לדמותו של הדתלש , אין הכוונה להציג בספר סיפור אחיד או מקרה מייצג . התיאור נובע מתוך המגוון וריבוי הקולות : דתלשים יוצאי התנחלויות ודתלשים שגדלו בלב תל אביב ; דתלשים בוגרי האליטה הדתית והאידיאולוגית שהתחנכו בישיבות ההסדר בירושלים וביש"ע ; דתלשים שצמחו בשולי הזרם המרכזי של הציונות הדתית , בישיבות פריפריאליות ובבתי ספר מקצועיים , ואף כאלה שהוגדרו עשבים שוט ים ביישובים שבהם גדלו ; דתלשים כועסים ודתלשים מפויסים ; דתלש שהיגר מארץ אחרת , ודתלש שנולד כחילוני , הפך דתי ואז לחילוני שוב , במסע חיים מפותל שעליו הוא מספר במבט מפוכח במיוחד . לא מעט נושאים שעלו בראיונות נדונו עד כה מעט מאוד , אם בכלל , בשיח הציבורי , כמו הניסיון לבחון את הדתלש כיצור פוליטי וסוציולוגי , ולגעת בסוגיה הסבוכה של יחסו לפוליטיקה : הבחירה בין ימין לשמאל ; החיפוש אחר בית פוליטי ואידיאולוגי חדש ; המשיכה הבלתי נשלטת לצווי פיוס ולמפלגות מרכז למיניהן מתוך דחף קדחתני לגשר בין הקטבים ; הדילמות שמתעוררות אצל דתלשים ברגעי קונפליקט כגון ההתנתקות או רצח רבין – דרמה רגשית וטעונה בין ימין לשמאל , בין החיים הקודמים לחיים החדשים ; הנאמנות לשבט הקודם , הסקרנות והניכור כלפי השבט החדש . האם לעזוב בית דתי וימני פירושו בהכרח לעזוב את ההשתייכות לימין , ואולי דווקא

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר