מאמרות קונג-פו-צה מבוא מאת דניאל לסלי

עמוד:13

הטבע והן מאגדות עם . היו זמנים שבהם נחשב החכם כבךאלים שאינו בר תוכחה ואינו עשוי לטעות . לפיכך קשה להוציא מתוך הסיפורים השונים תיאור נאמן של חייו ואישיותו . המאמרות הם המקור הטוב ביותר המצוי בידינו , אבל גם מתוכם אי אפשר להוציא יותר מכמה פרטים על כמה פרשיות ועובדות בחייו . אץ לנו אלא להישען על הביוגראפיה המפורטת , המכילה כמה אלפי מלים , שנכתבה בידי סה מה צ'ין , ההיסטוריון הסיני הגדול בן המאה השנייה לפני סה-נ , בספרו שה ג'י . והרי קיצורה של ביוגראפיה זו . החכם קונג נולד בשנת 551 לפני סה'נ במדינת לו שבמזרח סץ מזיווג לא כשר . בנעוריו פגש את לאו צה , שסייעו בעצה טובה על חשיבותו של ביטול העצמיות . החכם הצטיין בחכמת הניחוש ובדרישה באותות , כיהן במשרות שונות , ובמולדתו לו הגיע עד למעלת שר המשפט וראש השרים בפועל . וכל כך הצליח בכהונתו , עד ש'גבר ואשה היו מהלכים בצדיה הנפרדים של דרך , ולא הרים אדם אבידה מן הדרך . ' בשנת 500 לערך זכה בניצחון דיפלומאטי גדול בשעה שנפגש נסיך לו עם נסיך צ'י , המדינה השכנה החזקה . השפעתו הטובה עוררה עליו מתנגדים במדינה ומחוצה לה , והללו ניסו להדיחו בערמה ובתככים שונים . עד שבשנת 496 לערך עלה חפצם בידם , וכששלח נסיך ציי לנסיך לו סיעה של נערות מחול מנגנות והאדון ג'י הואן קיבלן בשביל נסיכו , התפטר החכם מכהונתו לאות מחאה ( עי' , 18 ד ) ואנוס היה לצאת את המדינה ולערוך גלות במשך שתים עשרה שנים . על ערש מותו ניחם האדון ג'י הואן על מעשהו וציווה על בנו , האדון ג'י קנג , להחזיר את החכם למולדתו על כנו . אבל הבן לא עשה כמצוות אביו ובחר למשרת לו את התלמיד זן יו , במקום החכם . מתוך התנגדותו לגילויי השחיתות והירידה המוסרית שפשו במדינת לו , פרש החכם מענייני הציבור כדי להקדיש עצמו להוראה , לעריכת ספרי המופת ( בייחוד ספר השירים , ( לחיבור ספר דברי הימים של מדינת לו וללימוד ספר התמורות . הוא מת בשנת 479 לפני סה'נ . עד כאן סיפורו של סה מה צ'ין . ברם , אף על פי שסה מה צ'ין נחשב כבן סמך , אין סיפור תולדות חייו של החכם נאמן על המחקר החדש בכל פרטיו . שהרי , אף על פי שסה מה צץן ראה את החכם כבשר ודם , מכל מקום האמין שהיה בן מזיווג לא כשר , . 2 תרגום שלם של ביוגראפיה זו אתה מוצא אצל לין יו טנג ואצל וילהלם בספרו : קונפוציוס ותורתו .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר