העולם השלישי הפנים־ישראלי

עמוד:79

אלא גם בקרב הנשים עצמן , בין בנות העדות והלאומים השונים . בתעשיית הטקסטיל וההלבשה , העובדות הערביות הן בעלות השכלה נמוכה מעט מזו של העובדות היהודיות , והעובדות המזרחיות הן בעלות השכלה נמוכה מעט מזו של העובדות האשכנזיות . הדבר מרמז על כך שהעובדות המזרחיות והערכיות מועסקות במשרות בעלות השכר הנמוך ביותר בענף . המצב בענף האלקטרוניקה והחשמל דומה - ככל העולה מן הנתונים אודות הערביות המעטות העובדות בו . י ההבדלים הבין מיניים והבין עדתיים מגיעים לביטוי בולט במיוחד בענף האלקטרוניקה והחשמל , בשכבה של בעלי ההשכלה הגבוהה . בקרב היהודים המצויים בשכבה זו , שיעור הגברים גבוה פי 6 . 3 מזה של הנשים . אלא שהבדלים בשיעור דומה קיימים גם בתוך כל מין , בין בני העדות השונות : 3 , 750 מכלל הגברים בשכבה זו הם אשכנזים , בעוד שמספר המזרחים הוא 860 בלבד . בקרב הנשים בעלות השכלה גבוהה , 640 הן אשכנזיות , ורק 95 הן מזרחיות . ' גם מיקומם של המפעלים תואם במידה רבה את החלוקה בין עולם ראשון ועולם שלישי פנימיים . נתחיל בתעשיית הטקסטיל וההלבשה . תעשייה זו מבוססת על מספר קטן , יחסית , של מפעלים גדולים הממוקמים , בדרך כלל , בעיירות פיתות . בצד זה קיימים בענף מספר גדול של בתי מלאכה ומתפרות , שבכל אחת מהן מועסק מספר משתנה של נשים - החל משתיים שלוש ועד לעשרות . המתפרות ממוקמות ברובן בערים הגדולות , ובעיקר בתל אביב , אך רבות מהן מצויות כיום בכפרים ערביים ודרוזיים . בעלי המתפרות - בארץ כבחוץ לארץ - משמשים כקבלני משנה של בעלי המפעלים הגדולים . באשר לאלקטרוניקה , המפעלים הראשונים בענף הוקמו במרכז הארץ . כיום מוקמות שלוחות שלהם גם בעיירות פיתוח : ל"אלביט , " "אלסינט" ו"קולסו , " לדוגמא , שהן חברות חיפאיות , יש כיום מפעלים גם ( לפי הסדר ) בנצרת עילית , בכרמיאל ובטירת הכרמל - מקומות בהם ניתן למצוא כוח עבודה זמין וזול .

ברירות הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר