מבוא למהדורה העברית - אורית שר

עמוד:9

איתם , למדתי המון - מה כן ובעיקר מה לא . איוואנה צ ' בק היא ממאמני השחקנים המובילים בהוליווד כבר יותר מעשרים שנה . הספר שלה בלט מעל ספרים אחרים משום החופש היצירתי שהוא מעניק בסגנונו הפתוח והססגוני . לכאורה יש בו חוקים וכללים מובנים מאוד של " שיטת צ ' בק , " כפי שהיא מכנה אותה , אבל יש בו הרבה יותר . אני מודה שלא עם כל הטכניקות שבספר אני מסכימה . לעתים מצאתי שזה עובד , לעתים לא , ולעתים לא האמנתי בדרך . אבל מעל הכל , משהו בשפה של איוואנה חודר אל הלב והנשמה . יש תחושה אמיתית של ניסיון , של שפשוף , של דברים שמגיעים " מהשטח , " ולא מאינטלקט סטרילי של מגדל השן האקדמי . בחרתי דווקא ספר זה מכיוון שמדובר בספר שהוא מעשי ומספק כלים אמיתיים לשחקן בבואו להתמודד עם עצמו ועם חלומותיו . איוואנה היא אישה של עשייה ויצירה . היא עבדה ועדיין עובדת עם הבמאים והשחקנים הגדולים והמעניינים ביותר בהוליווד , ומרתק לראות אותה בפעולה . הבנת מהותה הנצחית של עבודת המשחק היא המעניקה לאיוואנה ממד אחר . חשוב להדגיש שאין מורה שהוא אלוהים חיים . כל אדם שנולד הוא פלא טהור של הטבע - לא של שום מורה או במאי , דגולים ככל שיהיו . במהלך השנים אותו פלא טהור עוטה על עצמו מסכות , מסתיר חלקים , מתקפל למה ש"מקובל , " מפתל עצמו בין בושה לגאווה , ומפתח כמעט בלי לדעת חשיבה דוגמטית מגבילה , המייצרת סטריאוטיפים . מורה יכול לעזור לשחקן להוציא לפועל את אותו הפלא המודחק , הפצוע , המסתתר . הוא יכול לעזור לשחקן ללוש את חומר הגלם , לדובב את השלמות שבו ולעורר אותה לחיים , לעזור לו להתגבר על הציפיות המגבילות את דמיונו ולקרב אותו לטבעו המקורי ולמקסימום הכלי שהוא - כדי שירגיש שליו , נינוח , מאושר בחלקו . בשלב הבא יכול המורה לעזור לשחקן להבין כיצד לספר את הסיפור שבתסריט באופן המרתק והמקורי ביותר . שחקן הוא בר - מזל אם ימצא מורה דרך או במאי , שמבין באמת את גבולות התפקיד שלו כמדריך ואת העדינות הנדירה שהוא צריך לגייס לשם כך . התמוגגתי לגלות שאיוואנה צ ' בק היא מורה כזו , כפי שיעידו אלה שעבדו איתה . כולי תקווה שתקבלו אותו אפקט בלתי אמצעי גם מקריאת הספר . אורית שר תל - אביב , 2009

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר