תיחום ומבנה

עמוד:11

המישור השני הוא מישור הלשון . במידה כנגד מידה שעיקרה הלשון נדרשת התאמה בעלת בסיס לשוני-סגנוני בין המעשים ובין תוצאותיהם , כגון משחקי מילים , מדרשי שמות , צמדי מילים , מילים רב-משמעיות ועוד . בספר זה אדון רק במקרי מידה כנגד מידה , שבצד הקשר הענייני מעוצבים גם באמצעים לשוניים וסגנוניים . לא יוזכרו מקרי מידה כנגד מידה תוכניים-ענייניים שאינם מגובים באמצעים לשוניים-סגנוניים . יתרונו של היבט זה הוא בכך , שהוא מאפשר להצביע בצורה ברורה יותר על התאמות מידה כנגד מידה , שעוצבו בצורה מכוונת על ידי המקרא . שאלה שנתעוררתי אליה במהלך המחקר , היא שאלת המרחק ה'לגיטימי' בין המעשה ובין גמולו . ככל שהמרחק הטקסטואלי בין המילים הנמצאות בתיאור המעשה ובין המילים המקבילות להן בתיאור הגמול גדול יותר , כך גדל הספק לגבי היכולת להוכיח את הקשר המכוון בין המעשה לבין תוצאתו . גישתי היא להביא בצד דוגמות רבות שבהן המרחק הטקסטואלי בין מעשה לתוצאתו אינו גדול , גם מקרים שבהם המרחק הטקסטואלי בין רכיבי המעשה וגמולו . 4 על חשיבות הממד הסגנוני בעיצוב המידה כנגד מידה במקרא ראה לדוגמה : יעקב , 1934 עמ' ? 28 פלג . אביא מספר דוגמות בהן אין להבנתי להניח הנחת קישור במידה כנגד מידה , כיוון שאין בסיס לשוני-סגנוני לקשר בין המעשים לבין התוצאה המוצעת . צ' אדר כתב בעניין עונשו של קין ( בראשית ... " .- ( 'ד ואלוהים הוא המעניש , הנותן לרשע כרשעתו . קין אשר הוציא את הבל מן העולם מגורש מן האדמה אשר נתנה לו את יבולה , מן העולם המסודר ומן ההשגחה האלוהית " ... ( אדר , 1967 עמ' . ( 25 פ' מילר כותב על עונשו של אמציה הכהן ( עמוס , , 'ז טז-יז : ( " the announcement of punishment declared in several ways that Amaziah ' s priesthood shall be taken away from him . This is because he has sought to stop the prophecy of Amos by the power and authority of his priestly office " ( מילר , 1978 עמ' . ( 35 יש לציין שבמקרה זה אולי נקשר קשר סגנוני בעזרת הפועל החוזר 'דבר , ' אך מילר לא מתייחס לכך . ע' פריש כותב על עונשו של ירבעם ( מל"א י"ב : ( "כך מובהר גם תפקידו של מוטיב הברית ... באמצעותו מומחשת צדקת הגמול , שהוא ערוך מידה כנגד מידה , המלך מפר הברית נענש בכך שהעם מפר את בריתו , בהתאם לנגזר בנבואת הפורענות " ... ( פריש , 1986 עמ' . ( 375 ה' ברזל מונה רמזים ותבניות עומק המסמלים את עונשו של שמשון במידה כנגד מידה ומסיק ו "תבנית העומק , מידה כנגד מידה בחטא ובעונש קובעת את ניקור העיניים והכליאה כתגמול על הסגרת סוד הנזירות , הפגיעה בחובה שהוטלה על נזיר העולם והתמסרות לפיתויי נשים" ( ברזל , עמ' . ( 309-307 א' סימון כותב על עונשו של עם ישראל ( מל"א י"ט : ( "בקובלנתו האשים אליהו את ישראל בהכחדה שיטתית של נביאי ... 'ה וה' עונהו שעל דרך מידה כנגד מידה הם ייענשו בהכחדה אחר הכחדה" ( סימון , 1997 עמ' . ( 268 בכל המקרים האלו אין בסיס לשוני-סגנוני כין המעשה לתוצאתו המוצעת , והקשר הענייני אינו משכנע . דוגמות נוספות יובאו בהמשך .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר