מבוא

עמוד:9

במהלך הספר . נפגוש כמאה וחמישים סיפורי מידה כנגד מידה : כמאה מתוכם מציגים מידה כנגד מידה בין אדם לאלוהיו , וכחמישים מציגים מידה כנגד מידה בין אדם לחברו . כמאה ועשרים מהמקרים מציגים מידה כנגד מידה בעונש , וכשלושים מציגים מידה כנגד מידה בגמול החיובי . ללא עקרון המידה כנגד מידה עלול הגמול להיראות מקרי ולא קשור למעשה . מעקב אחרי התופעה לאורך ספרי המקרא , ולאורך תולדות ישראל , משרה הרגשה של שרשרת רצופה של השגחה פרטית על עם ישראל , ועל כלל הברואים . אין ספק שהיקף הסיפורים בהם קיים עקרון המידה כנגד מידה מוכיח את מרכזיות העיקרון וחשיבותו בסיפור המקראי . מכאן שלעיקרון המכונה 'מידה כנגד מידה' בסיפור המקראי משמעות ערכית , שמטרתה חינוך קוראי הסיפור המקראי להבנת הקשר בין מעשה טוב ובין גמולו הטוב , והבנת הקשר בין מעשה רע ובין עונשו . ראשיתו של ספר זה בעבודת מחקר לתואר שלישי בשם 'מידה כנגד מידה כאמצעי ספרותי ואידאולוגי בסיפור המקראי , ' בהדרכת פרופ' משה גרסיאל , שהוגשה לאוניברסיטת בר אילן בשנת . 2003 הפיכת עבודת הדוקטורט לספר חייבה שינויים משמעותיים . המבוא צומצם ונערך מחדש , סדר הפרקים שונה , חלק מהחומר הועבר לנספח , צומצמו או הושמטו חלק מהערות השוליים , כמו כן צומצם היקף הביבליוגרפיה . תודתי נתונה לראשי מכללת יעקב הרצוג - ד"ר שמואל ויגודה וד"ר עזרא קהלני , וכן למנהלי הוצאת 'תבונות' - אייל בן אליהו ומאיר מוניץ , שקיבלו את הספר תחת חסותם . כמו כן ליצחק בנבנישתי אשר על מלאכת הדפוס . ברצוני להודות לקוראים מטעם הוצאת 'תבונות : ' ד"ר יוסף עופר , הרב אמנון בזק , ובמיוחד לעמוס גאולה שקריאתו המדוקדקת והערותיו החשובות והקולעות הצילוני משגיאות ושגגות רבות . תודה לאורי מוגילבסקי שהתקין בקפדנות את המפתח . במהלך שנות כתיבת העבודה , עמדו לצדי בני משפחתי . תודתי להוריי-מחנכיי היקרים והאהובים , שמהם זכיתי בכל עת לכל עידוד אפשרי . לחותניי היקרים , פרופ' ישראל תא-שמע ז"ל ורעייתו דבורה , שעודדו ותמכו בכל עת . לילדיי היקרים , נדב , אמונה , עטרה ורותם . יהי רצון שיזכו להרבה שנים בריאות וטובות . ואחרונה אהובה , לרעייתי אחינעם , על העידוד , על הסיוע והעזרה , על האמונה ועל התמיכה . לולא מסירותה לא הייתה עבודה זו יוצאת אל הפועל .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר