דברי פתיחה: יהושע ויהושע

עמוד:11

דברי פתיחה : יהושע ויהושע הרב אהרן ליכטנשטיין דומני , שישיבת הסדר היא המקום המתאים ביותר לדיון בנושא שנבחר . ישיבת הסדר היא מסגרת שבה מתקיים מאמץ ונערכת התמודדות מתמדת בשאלת האיזון בין הרוח לבין הכוח . מטרתה היא לעצב דמות , שחז " ל אפיינו אותה באומרם : הוא עדינו העצני - כשהיה יושב ועוסק בתורה , היה מעדן עצמו כתולעת , ובשעה שיוצא למלחמה , היה מקשה עצמו כעץ ( מועד קטן טז ע '' ב . ( הייתי אומר , שרצוי לתת לדיון זה כותרת קצת שונה - לא 'יהושע וישעיהו ' , אלא ' יהושע ויהושע ' . אנשי הביקורת הנם פשטנים בשני מובניה של המילה . הם מכירים רק יהושע אחד : יהושע העושה שמות בעמי כנען וצבאותיו , המוביל ומשמש מצביא בשדות קטל , התולה מלכים ומשליך גוויותיהם על פתח שער העיר . בעיני שלומי אמוני ישראל מצטייר , על פי מסורת חז '' ל , גם יהושע שני . יהושע המסדר את ספסלי בית המדרש ( במדבר רבה פרשה כא טו , ( הלן בעיצומו של מצור על העי בעומקה של הלכה ( מגילה ג ע '' א , ( השולח טרם יציאה למלחמת כיבוש הארץ כתבי שלום , שמובטח בהם שלום לכל הרוצה להתפנות או להשלים ( ירושלמי שביעית פ " ו ה " א , לו ע '' ג , ( המתגה זכייה ונחלה בארץ בכך "שיהו מרעין בחורשין ומלקטין עצים בשדותיהם ... ונפנין לאחורי הגדר , ואפילו בשדה מלאה כרכום . " דמות יהושע 'השני' הועשרה והועמקה על ידי חז '' ל , אך לא הייתה , כמובן , פרי דמיונם . הרי מקרא מלא צווח ואומר : "ומשרתו יהושע בן נון נער , לא ימיש מתוך האהל' ( שמות ל '' ג , יא . ( הוא אשר קיבל את הצו הכולל והמקיף ביותר ביחס למצוות תלמוד תורה ולהגשמתה . "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך , והגית בו יומם ולילה , למען תשמר לעשות ככל הכתוב בו , כי אז תצליח את דרכך ואז תשכיל" ו . עיין בגמרא בבבא קמא פ ע " ב - פא ע '' א , המביאה את כל עשרת התנאים שהתנה יהושע . מוסר , מלחמה וכיבוש

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר