מבוא

עמוד:11

חקר תרבות חדרי המורים וממצאיו המעוררים מחשבה והיוצרים פרספקטיבה חדשה הוא שהביא אותנו לכתוב את הספר הזה . אחד ההיבטים העיקריים של תרבות בית הספר הוא צורות ההתייחסות של המורים זה אל זה , הן מבחינה מקצועית והן מבחינה חברתית בדל"ת אמות של חדר המורים . במהלך יום עבודה ממוצע נמצא המורה במשך רוב הזמן עם תלמידיו הצעירים , ורק לעתים נדירות מזדמן לו להישאר לבדו . גם משך הזמן שהוא נמצא פנים אל פנים עם עמיתיו המורים הוא אפוא מועט מאוד Sarason , ) . ( 1996 תפיסת חדר המורים כמקום שמתרחשת בו אינטראקציה פנים אל פנים בין המורים טומנת בחובה את ההכרה בפוטנציאל שלהם לבנות קהילות מקצועיות , וזאת אף ששהייתם שם קצרה יחסית לפרקי הזמן הממושכים שהם שוהים בכיתות . קנינגהם וגרסו ( Cunningham & Gresso , 1993 ) טוענים ש"כדי לבנות תרבות חייבים מנהיגי בית הספר ] פרשנות שלנו : המנהלים ונושאי התפקידים [ לתת את הדעת על ההיבטים הלא-רשמיים הסמויים והסמליים שבחיי בית הספר המעצבים את האמונות ואת הפעולות של כל העובדים במערכת" ( שם : . ( 35 טענה זו מבוססת על ההבנה שיסוד חשוב בכל תרבות בית ספרית הוא " איך עושים אצלנו את הדברים . " לדעתו של סרסון , ( Sarason , 1971 ) השוני בין תרבויות נובע ממבנים או מדפוסים מובחנים המכתיבים את החוקים ואת היחסים בסביבה נתונה . עוד טוען סרסון ש"המבנה הקיים של הסביבה או התרבות מכתיב את דרכי הטיפול בבעיות וביעדים" ( שם : . ( 12 במחקרנו התמקדנו במצבים החברתיים בחדרי המורים בהקשר של הארגונים החברתיים הנוצרים בהם , כמו גם בדרכי הטיפול של המורים בבעיות וביעדים במסגרת קהילתם המקצועית . לשיטתנו , מורים בחדר המורים נתפסים כ"לומדים" - בין שהם מעורבים בפועל בפעילויות של התפתחות מקצועית ובין שהם מקיימים עם עמיתיהם דיונים לא פורמליים בנושא . הם לומדים שם על תלמידיהם ועל שיטות הוראה , אך גם את הנורמות החברתיות המנתבות את החיים בחדר המורים וכיצד לתמוך זה בזה ולהתמודד עם הלחצים השונים של ההוראה . חדר המורים הוא מקום לפיתוח ידע קהילתי המאפיין בתי ספר מסוימים בזמנים מסוימים , וככזה הוא יוצר את האתוס הבית-ספרי ; ובלשונן של טלברט ומקלפלין , " מקצועיות מתפתחת בקהילות למידה פעילה של המורים" Talbert ) . (& McLaughlin , 1994 : 123 לדידנו , הפעילויות המתמשכות בחדרי המורים , על איכות ה"כוורת" שלהן כמתואר בהמשך הספר , מספקות את הסביבה הנאותה לכינון קהילות שכאלה המאפשרות צמיחה של התפתחות מקצועית ויצירת ידע מקצועי שהוא מהותי לעבודת ההוראה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר