הקדמה

עמוד:7

הקדמה מה מתרחש בחדרי המורים בבתי הספר בישראל בפרקי הזמן הקצובים שהמורים שוהים בהם ? על מה הם משוחחים ? כיצד הם מתנהגים ? איזו חשיבות הם מייחסים לחוויותיהם שם ? האם יש לשיחותיהם שם השפעות על טיב ההוראה שלהם , ואם כן , כיצד הן באות לידי ביטוי ? שאלות מאתגרות אלו מונחות בבסיס הספר הזה של מרים בן-פרץ ושפרה שינמן . המחברות מנסות לענות עליהן באמצעות שיטות שונות של איסוף נתונים ומידע מהמורים , ובהן תצפיות , הקלטות , ראיונות , כתיבה אישית ומילוי שאלונים . הן אינן מהססות להיעזר בחוקרים אחרים ומיטיבות לעשות שימוש במונחים ובמושגים שטבעו ופיתחו אנתרופולוגים של התרבות , ובהם ארווינג גופמן , ( Erving Goffman ) א"ט הול ( E . T . Hall ) וויקטור טרנר . ( Victor Turner ) על מנת להעמיק את הבנת ממצאיהן הן אינן נרתעות משימוש במטפורות . מה חושפות חקירות אלו של המציאות בחדר המורים ? תשובה מעמיקה וכוללת לשאלה זו נקבל בהמשך הקריאה של הספר הזה , לאחר עיון מדוקדק בדפיו . עם זאת כבר בהקדמה זו אפשר לתת תשובה קצרה , ואני מרגיש חופשי לומר אותה מבלי לחשוף את מסתורי חומריו של הספר . עם סיום קריאת מאחורי הדלת הסגורה מסתכמת תשובתי על השאלה " מה מתרחש בחדרי המורים " ? במילים הבאות : " המון דברים – הרבה יותר משהיינו מעלים על דעתנו . " מאחורי הדלתות הסגורות בפני מרבית ה"פולשים , " ובעיקר בפני התלמידים , התנהגותם של המורים שונה מאוד מהתנהגותם בכיתה . הם אינם חדלים לדבר על העבודה , מחליפים רעיונות , מתווכחים על שיטות הוראה , מתלוננים על המנהל ומביעים כעס ותסכול בגלל המצב בכיתות . הם פורצים בבכי , זועמים וחובטים בשולחנות , מרגיעים זה את זה . הם גם מסתכסכים ויוצרים קליקות או עוקצים זה את זה מאחורי הגב . הם מרכלים ומתבדחים , ולפעמים חוגגים ביחד אירועים משמחים , ומעל לכול - הם נחים . הם " נועלים שם נעלי בית , " כמו שאומרים , ולפעמים מתקשים לשוב ולנעול " נעלי עבודה . " הם גם שותים המון קפה .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר